Keaton Online Marketing

Keaton Helpt ondernemers en advocaten aan meer klanten en extra omzet via bewezen online marketing strategieën, zoals Local SEO

  • Voor jou
    • Local SEO
      • Local marketing
      • Local Social Media
    • Google Bedrijfsprofiel
      • Google Bedrijfsprofiel Management
      • Google Bedrijfsprofiel Bewaking
      • B2B Google Bedrijfsprofiel
      • Advocaten Google Bedrijfsprofiel
      • Meerdere locaties beheren
      • Online meeverhuizen
    • Local Marketing pakketten
    • Apple Business Connect
    • SEO
    • Content marketing
      • Content creatie en strategie
    • Website design
      • Websites voor ondernemers
      • Wat kost een website?
  • Art-factor
    • Kernklanten
  • Blog
  • Contact
    • Over ons
    • Reviews
    • U en jij, ik en wij

08/06/2018 By Maurice Smit

Wat is storytelling en hoe zet je het zakelijk in voor jouw bedrijf?

Wat is Storytelling -Hero's Journey

Wat is storytelling?

Storytelling is de basis van iedere succesvolle contentmarketingstrategie. Er zijn drie belangrijke basisvoorwaarden om van storytelling een succes te maken binnen je bedrijf:

1. Je verhalen zijn vooral geen zelfpromotie maar gericht op de behoeftes van de klant.

2. De content sluit aan bij de emotionele belevingswereld van jouw publiek. Dit wordt het narratief genoemd.

3, De verhalen die je vertelt, bieden antwoorden en oplossingen op vragen en problemen waar jouw klanten tegenaan lopen. Of ze zorgen voor afleiding en vermaak waardoor je mensen aan je weet te binden.

Zoveel mogelijk content publiceren omdat dat nu eenmaal moet, is geen storytelling en is de grootste fout die je maar kunt maken.

Verhalen vertellen zit in ons DNA

Toen mijn neefje nog een kleuter was, kreeg hij op zijn verjaardag de grootste doos Playmobil® die er op dat moment te koop was.

Nadat zijn bereidwillige ooms de doos hadden uitgepakt en de boerderij hadden opgezet, pakte mijn neef een poppetje en een koe in zijn handen en liep er mee naar de bank.

Daar ging hij dan lekker spelen. Helemaal ondergedompeld in zijn eigen wereldje. Hij had die enorme boerderij echt niet nodig. Hij maakte gewoon zijn eigen verhaaltje.

Dat hebben we allemaal gedaan als kleine kinderen. Verhalen zitten immers in ons DNA.

Nog lang voordat de eerste mensen überhaupt konden schrijven vertelden we elkaar al verhalen. Zittend rond een kampvuur deelden we zo elkaars kennis, ervaringen en sterke verhalen.

Verhalen zijn een onlosmakelijk onderdeel van wie wij zijn als mens.

Wat is de kracht van storytelling?

storytelling met significant objects project

De Amerikaanse journalisten Rob Walker en Josh Glenn hielden in 2009 een bijzonder experiment. Met hun Significant Objects experiment toonden zij aan dat een verhaal de waarde van ieder willekeurig object kan vermeerderen.

Voor hun experiment kochten zij 200 willekeurige kleine voorwerpen op rommelmarkten en in tweedehandswinkeltjes. Bij elkaar kostten die voorwerpen niet meer dan $ 250,-.

Vervolgens vroegen zij aan een aantal schrijvers om een kort fictief verhaaltje te schrijven met een voorwerp als inspiratie. Daarna plaatsten ze het voorwerp en het begeleidende verhaaltje op Ebay om het te verkopen.

De opbrengst van hun $ 250,- investering was bijna $ 8.000,-. Een enorm bedrag!

Het was direct duidelijk dat door het toevoegen van goede verhalen, in de beleving van de klant zelfs prullaria tot waardevolle objecten konden worden getransformeerd.

Een goed verhaal verkoopt en je klanten worden er blij van.

Hoe storytelling LEGO® redde van de afgrond

Het jaar 1983 was voor LEGO® een keerpunt in hun geschiedenis. In dat jaar liep het patent af op het maken van de bouwsteentjes. Het duurde dan ook niet lang voordat de eerste Chinese fabrikant met identieke en veel goedkopere steentjes op de markt kwam.

De omzetten van de Deense fabrikant liepen drastisch terug en voor een faillissement werd gevreesd.

De grote ommekeer voor LEGO® kwam door het inzetten van contentmarketing. Door de combinatie van storytelling en de klant zelf letterlijk mee te laten bouwen aan dat verhaal, wist LEGO® de concurrentie te minimaliseren.

De succesvolle combinatie van storytelling, branding en het creëren van omzet, kwam voor LEGO® samen in de The LEGO® movie.
 

 
Wanneer je de trailer bekijkt dan begrijp je ook direct waarom LEGO® al lang niet meer alleen door kinderen wordt gewaardeerd.

Vier jaar nadat de film heeft gedraaid in de bioscopen, zie ik bij het schrijven van dit stukje de trailer voor het eerst. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zit te lachen achter mijn laptop. Ik krijg spontaan de neiging om de film te kopen en de poppetjes uit de film te gaan verzamelen.

De totale opbrengst van de film is het astronomische bedrag van een half miljard al gepasseerd. Daar zijn de extra steentjes die door de film zijn verkocht nog niet bij opgeteld.

U ziet het, storytelling is al heel lang geen kinderspel meer. Het kan een belangrijk steentje bijdragen aan uw omzet.

Categorie: Content Marketing, Marketing Tags: Storytelling

05/06/2018 By Maurice Smit

Is jouw Google Mijn Bedrijf vermelding wel 100% in orde?

Google Mijn Bedrijf innoveert in een strak tempo

Google mijn bedrijf - beschrijvingHet Google Mijn Bedrijf platform wordt in een razend tempo voorzien van nieuwe functies.

In de afgelopen maand is naast nieuwe Google Post-formats een oude bekende weer teruggebracht van weggeweest. De beschrijving van je bedrijf.

Je krijgt van Google 750 tekens om in het kort je bedrijf te introduceren.

De aanbeveling van Google is om op deze plaats vooral iets over je bedrijf te vertellen. Dit is niet de aangewezen plaats om direct te verkopen en acties en aanbiedingen te promoten. Daar zijn de Google Posts voor bedoelt.

De beschrijving die je toevoegt zal zichtbaar worden gemaakt in het kennisvenster van jouw bedrijf in Google. Het bied je de mogelijkheid om een stukje storytelling toe te voegen aan je vermelding in Google. Daarmee kun je direct de aandacht van de bezoeker grijpen. Zonder dat ze eerste jouw website of social media profiel moeten bezoeken.

Het is niet toegestaan om URL’s of HTML-code in het beschrijvingsveld te stoppen. Ik heb het getest en het lukt echt niet. Het wordt al geweigerd voordat je het kunt toevoegen.

Zonder beschrijving scoor je geen 100 %

Bedrijfsomschrijving op GoogleEen van de voorwaarden om beter gevonden te worden in Google maps is het hebben van een bedrijfsvermelding die volgens Google voor 100% goed is ingevuld.

Het hebben van een omschrijving van je bedrijf is een van de voorwaarden om aan die 100% te kunnen komen. Als je tot een paar weken gelden nog 100% scoorde maar je hebt nog geen tijd gehad om die beschrijving toe te voegen, dan is je waardering al teruggezakt naar 80%.

Dat gaat ten koste van je Local SEO en geeft jouw directe concurrent de mogelijkheid om je te passeren in de ranking. En dat wil niemand.

Voeg die beschrijving dus zo snel mogelijk toe via Google Mijn Bedrijf. Log daarna regelmatig in in je Google Mijn bedrijf dashboard om te zien of er nog meer wijzigingen zijn.

Voorwaarden waar je beschrijving aan moet voldoen

Google heeft een hele lijst van voorwaarden opgesteld waaraan een omschrijving moet voldoen om goedgekeurd te worden. Het is vooral een lijst van wat je allemaal niet mag. Het meeste is voor de hand liggend als je je bedrijf serieus neemt. Hou je daar dus aan.

Eén voorwaarde is echter wel leuk om er even uit te halen.

We weten zo langzamerhand wel dat de zoekmachine van Google op kunstmatige intelligentie draait. Je kan rustig zeggen dat Google op dat gebied tot een van de koplopers behoort.

Google leest en herkent niet alleen teksten, maar begrijpt ze ook. Wanneer je in Google iets op wilt zoeken en in het zoekvenster typefouten maakt, dan is Google er als de kippen bij om je te vragen of je jouw zoekwoord met de juiste spelling bedoelde.
Google richtlijnen voor beschrijving van het bedrijf

Tot mijn verbazing worden typefouten in de beschrijving tot irrelevante of storende content van lage kwaliteit veroordeeld. Kijk je teksten dus goed na op spelfouten. Anders zet meester Google je misschien wel in de hoek.

Local Marketing abonnement

Ben je klant van een van onze Local Marketing abonnementen, dan hoef je niets te doen. Wij zitten bovenop alle wijzigingen in Google en hebben voor alle leden een beschrijving toegevoegd.

Met het toevoegen van een beschrijving houden wij je vermelding 100% in orde.

Categorie: Google Bedrijfsprofiel, Local marketing, SEO Tags: Local SEO

28/05/2018 By Maurice Smit

Harry Potter Wizards en de Ghostbusters rennen door uw buurt in 2018

Augmented reality games

De Pokémon Go rage van 2016 lijkt alweer heel lang achter ons te liggen. De AR-game (augmented reality) zorgde ervoor dat vooral jongeren massaal de straat op gingen om zoveel mogelijk Pokémons te vangen.

Sommige gemeenteambtenaren, verantwoordelijk voor Kijkduin en Scheveningen, krijgen nog steeds de rillingen als ze terugdenken aan de enorme mensenmassa’s die op sommige bijzondere Pokémons afkwamen. Hoewel de hype van Pokémon Go al lang weer voorbij is, kunnen er in 2018 vergelijkbare taferelen ontstaan. En net als met Pokémon Go kun je daar als ondernemer je voordeel mee doen.

Harry Potter Wizards Unite

Harry Potter Wizards Unite
Het bedrijf Niantic Labs, het bedrijf achter Pokémon Go en zijn voorganger Ingress, is bezig met het ontwikkelen van een AR game met dit keer Harry Potter in de hoofdrol.

Harry Potter heeft fans in alle leeftijdsgroepen en het aantal fans van Harry Potter in Nederland is enorm. Wanneer het spel Harry Potter Wizards Unite zal worden gelanceerd dan moeten we er niet gek van opkijken dat hordes aspirant-tovenaars de straten in zullen trekken.

Ghostbusters World

Ghostbusters World game
Sony komt in 2018 uit met een eigen AR-game onder de naam Ghostbusters World.

Op basis van de populaire Ghostbusters films zullen aspirant-spokenjagers in staat zijn om verschillende spoken en monsters te vangen die zich virtueel ophouden in jouw dorp of stad.

Fanatieke fans van Ghostbusters zullen zeker jouw wijk ontdoen van de spoken die zich daar ophouden. De kans dat Ghostbusters World net zo populair zal worden als Harry Potter Wizards Unite of Pokémon Go lijkt mij echter klein.

Het aantal fans van Ghostbusters in Nederland lijkt mij te klein om er een groot succes van te kunnen maken. Tenzij er geweldige nieuwe spelelementen in Ghostbusters world verwerkt zijn.

Google Maps als basis voor AR

Niantic Labs vindt zijn oorsprong in Google. Op basis van Google Maps werd het in 2010 mogelijk gemaakt om aan de hand van de GPS-coördinaten van een locatie, informatie toe te voegen aan de werkelijkheid. Die toegevoegde werkelijkheid (AR) kan zichtbaar worden gemaakt via een smartphone.

Google maakt het developers mogelijk om via het Google Maps platform spellen te ontwikkelen. Daarbij vormt de enorme database aan informatie die Google Maps bevat, de basis.

Wanneer je de belangrijkste locaties in Pokémon Go naast die van het spel Ingress legt, dan zie je dat de belangrijkste locaties in beide spellen identiek zijn. Dat zal in Harry Potter Wizards Unite en Ghostbusters World zeker niet anders zijn. Belangrijke plaatsen waar veel spelers op afkomen zijn in alle spellen gelijk. Dat maakt het dus mogelijk om die nu al te ontdekken.

Voor ondernemers met een fysieke locatie en een beetje fantasie levert dat enorme kansen op. De ondernemers in Kijkduin kijken in ieder geval met heimwee terug naar de gouden Pokémon tijd. Die heeft ze immers heel wat extra omzet opgeleverd.

Categorie: Augmented reality, Local marketing, Pokémon marketing

08/03/2018 By Maurice Smit

De verrassende overeenkomsten tussen websites en tompoucen

Websites en tompoucen

Websites en tompoucen?

Ik ben gek op tompoucen.
Om heel eerlijk te zijn ben ik ook gek op moorkoppen, Bossche bollen, slagroomgebak, hazelnootschuimgebakjes en de appeltaart van mijn moeder.

Maar een lekkere tompouce staat bij mij absoluut in de top drie van de allerlekkerste gebakjes.

Het is natuurlijk niet voor de hand liggend om websites en tompoucen met elkaar te vergelijken. Toch hebben websites en tompoucen in mijn ogen verrassend veel overeenkomsten.

Laat mij je meenemen in de wereld van websites en tompoucen.

De ene tompouce is de andere niet

Als je een liefhebber bent van tompoucen, of welk ander soort gebak dan ook, dan weet je precies waar je moet zijn voor het lekkerste gebakje. Je hebt jouw favoriet bij meerdere winkels uitgeprobeerd en je weet precies wat je bij iedere bakker kunt verwachten.

Zo ontdek je dat het ene gebakje lang niet het andere is, ondanks het feit dat ze er ongeveer allemaal hetzelfde uitzien.

Door de tijd heen bouw je voor jezelf een lijst op van criteria waaraan jouw ideale gebakje moet voldoen. Dat stelt je in staat om het ene gebakje te kunnen onderscheiden van het andere.

Websites en tompoucen zijn daarin niet anders. De ene website is echt de andere niet.

Een website is alleen niet iets dat je voor weinig geld kunt proeven om te ontdekken waarin de ene website verschilt van de andere. Dat maakt het vergelijken van het aanbod moeilijk.

Om te ontdekken waarin de ene website zich onderscheidt van de andere, raad ik je aan om ‘Je website roest meer dan je lief is’ en ‘5 eigenschappen waar je website in 2019 toch echt aan moet voldoen’ te lezen.

Kwaliteit van websites en tompoucen

Mijn ideale tompouce is de traditionele uitvoering van het gebakje. Twee lagen niet te dik bladerdeeg die nog een beetje knapperig zijn.

Tussen de twee lagen bladerdeeg zit een laag romige, gele banketbakkersroom die niet te koud of te warm mag zijn. Bovenop ligt een dun laagje zoete roze fondantglazuur, versierd met een licht zigzaggend, diagonaal streepje banketbakkersslagroom.

Het zijn juist de kleine details waarmee de beste tompoucen zich onderscheiden van de grote massa. Ook al moet je er misschien wat verder voor rijden en meer kosten voor maken, dat heb je er graag voor over.

Wat kan er fout gaan met een tompouce? Verrassend veel eigenlijk. Zelfs de lekkerste tompouce kan door te veel vocht in de lucht of de verkeerde temperatuur in rap tempo in kwaliteit achteruitgaan.

Er is niets zo vervelend als een tompouce waarvan de bovenste laag bladerdeeg zacht is geworden. Bladerdeeg hoort knapperig te zijn, zodat je bij het eten van de tompouce makkelijk een gebaksvorkje kan gebruiken. Bovendien is slap bladerdeeg een stuk minder lekker.

De hele beleving van het eten van de perfecte tompouce kan alleen al door slap bladerdeeg bedorven worden.

Ook hier kun je weer overeenkomsten vinden tussen websites en tompoucen.

Hoe mooi en inhoudelijk sterk jouw website ook is, wanneer jouw website niet geoptimaliseerd is om snel te laden, loopt een bezoek aan je website al snel uit op een teleurstellende ervaring.

De kleinste details kunnen ervoor zorgen dat jouw website langzaam en stroperig wordt.
Dat te grote fotobestanden je website langzaam maken, is algemeen bekend.

Veel minder bekend is dat de kwaliteit van de verbindingskabel die de serverruimte verlaat waar jouw website wordt gehost, van invloed is op de snelheid van laden.

Zo is er een hele waslijst aan kleine details waarin websites onderling van elkaar kunnen verschillen. Kleine verschillen die impact kunnen hebben op de gebruikerservaring van je bezoekers en hoe Google naar jouw website kijkt.

Hou daar rekening mee wanneer jouw website aan vernieuwing toe is. Zeker wanneer je op zoek bent naar een goede website voor ondernemers.

Je ziet het misschien niet aan de buitenkant, maar net als bij tompoucen is de ene website de andere niet.

Categorie: Content Marketing, Webdesign

12/12/2017 By Maurice Smit

Advocaten spam op Google Maps

advocaten spam

Is een spammende advocaat te vertrouwen?

Het aantal advocatenkantoren in Nederland is enorm. In de afgelopen jaren zijn steeds meer advocaten uit grote kantoren gestapt en als zelfstandige verdergegaan.

Daarmee is de concurrentie tussen de verschillende advocaten evenredig gegroeid.

In een grote stad als Rotterdam kun je zomaar een paar honderd advocaten vinden die allemaal op zoek zijn naar nieuwe cliënten. Maar ook buiten de grote steden kan de concurrentie tussen verschillende advocaten behoorlijk oplopen.

Ten opzichte van het grote aantal advocaten, is het aantal zoekopdrachten naar advocaten en gerelateerde zoekwoorden enorm. De Adwords-planner van Google geeft aan dat er per maand tussen de honderdduizend en een miljoen keer gezocht wordt naar ‘advocaat’ of aanverwante zoektermen. Dat zijn enorme aantallen.

Wetende dat de mensen achter die zoekopdrachten veelal niet verder komen dan de eerste pagina van Google, maakt dat het vindbaar zijn op de eerste pagina van Google zeer lucratief kan zijn voor een advocaat.

Google Maps

Een manier om op de eerste pagina genoteerd te worden is een vermelding van jouw advocatenpraktijk bij de eerste drie kantoren op Google Maps.

Google stelt echter strikte voorwaarden aan die vermeldingen.

Wat in ieder geval niet is toegestaan, is dat je de bedrijfsnaam verandert in een reeks mooie zoekwoorden. Ook is het niet toegestaan om een bedrijfsvermelding aan te maken op een niet bestaand adres.

Zo betrapte ik een advocaat op het aanmaken van niet bestaande advocatenkantoren in verschillend wijken in Rotterdam, tijdens mijn research voor de case study ‘Local Marketing – Advocaat Rotterdam’. Hij/zij voorzag die vermeldingen ook nog eens van de beste zoekwoorden.

Alles in de hoop dat mensen uit de omgeving die vermelding zullen vinden en van daaruit doorklikken naar de aan de vermelding gekoppelde website. De advocaat bleek officieel niet eens in Rotterdam gevestigd te zijn. Je reinste vorm van spammen.

Je zou denken dat Google zo slim is om dat te doorzien en in te grijpen.

Hoewel er al kleine stappen in die richting worden gemaakt, komt Google op dit moment niet veel verder dan het verbieden van spammen. Bovendien vertrouwt Google zijn local guides community om dergelijke misstanden te melden, waarna er wel degelijk ingegrepen kan worden.

Advocaten spam

Even terug naar het begin.

Zijn advocaten van een kantoor dat de regels overtreedt, advocaten waar je op kan bouwen? Ik kan me voorstellen dat wanneer je het zelf ook niet zo nauw neemt met de regels, dat je daar minder problemen mee hebt.

Maar in andere gevallen?

Wil iemand zijn lot en zijn zuurverdiende geld overdragen aan een kantoor dat het niet zo nauw neemt met de regels? Ik heb zo mijn twijfels.

Ethisch lijkt het mij in ieder geval niet.

Er zijn heel wat betere manieren om er voor te zorgen dat uw kantoor goed gevonden wordt in Google Maps. Daar help ik u graag bij.

Categorie: Google Bedrijfsprofiel, Local marketing

23/11/2017 By Maurice Smit

5 eigenschappen waar je website in 2018 toch echt aan moet voldoen

website in 2018

Eigenlijk zijn er maar twee soorten websites

Websites die goed gevonden worden in Google en websites die alleen bezocht worden omdat iemand via een advertentie, visitekaartje of reclamebord daar terecht is gekomen.

De ontwikkelingen in Google gaan op dit moment zo snel dat uw website in 2018 hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe is. Die mooie website die in 2017 nog op de eerste pagina van Google te vinden was, kan in 2018 zomaar door een concurrent voorbijgeschoten worden.

Tot mijn spijt zie ik een aantal collega’s nog wekelijks websites opleveren die bij de lancering al verouderd zijn. Simpelweg omdat zij niet meegegaan zijn met de ontwikkelingen in Google en de klanten niet beter weten.

Daar baal ik van. Er is niets zo vervelend als iemand te moeten vertellen, dat zijn mooie nieuwe website eigenlijk direct al weer aan vervanging toe is.

Website in 2018

Daarom geef ik je graag de vijf eigenschappen waar je website in 2018 toch echt aan moet voldoen. Dan kun je daarop letten wanneer je een nieuwe website laat bouwen.

1. Inhoud

De zoekmachine van Google heeft zich door de jaren heen steeds verder ontwikkeld. Die is in staat om een stuk tekst niet alleen op woorden te sorteren, maar ook om de context waarin ze geplaatst zijn, in zijn geheel te begrijpen.

Daarmee is het belang van een inhoudelijk, goed onderbouwde tekst op je website enorm toegenomen. Goed verzorgde teksten die aansluiten bij de behoefte van jouw klanten, zijn onontbeerlijk.

Naast inhoudelijk sterke teksten zou iedere pagina SEO-geoptimaliseerd moeten worden.

Dat gebeurt zowel inhoudelijk als in het technische gedeelte van de website. Daarbij moet je denken aan zoekwoorden, interne linkjes, alt-tags en dergelijke.

2. Mobiel

Google Nederland verkondigde in augustus 2017 dat er in Nederland voor het eerst meer in Google gezocht werd op een mobieltje dan op een computer.

Er zijn heel wat websites waarbij de bezoekersstatistieken uitwijzen dat ruim zeventig procent van de websitebezoekers via een smartphone inlogt.

Zorg er daarom voor dat je nieuwe website volledig mobiel responsief is.

Een aparte app, m.jouwwebsite of een ontwerp dat je met je vingers groter moet maken om het goed te kunnen lezen op je mobieltje, is al lang niet meer van deze tijd.

3. Snelheid

Mensen lijken online steeds ongeduldiger te worden. Een website die niet snel genoeg laadt, zal in een zeer rap tempo zijn potentiële bezoekers verliezen. Binnen vier seconden ben je zomaar dertig procent van je potentiële bezoekers kwijt.

Die hebben dan al doorgeklikt naar de website van je concurrent.

Het optimaliseren van de websitesnelheid begint bij het verkleinen van de grootte van je fotobestanden. Daarnaast kan mede door gebruik te maken van een premium CMS (content managementsysteem) de snelheid verder worden opgevoerd.

De kwaliteit van je hosting mag in deze context ook niet ontbreken. Ook die speelt een rol bij de snelheid waarmee jouw website geladen wordt.

De snelheid van je website kun je makkelijk zelf testen. Bovendien kun je de gemiddelde laadtijd van je website ook vinden in je Google analytics die gekoppeld is aan je website.

4. https:

Https: verwijst naar een beveiligingsprotocol op je website. Door dat protocol kunnen kwaadwilligen niet meelezen bij het invullen van gegevens op jouw website. Https: is herkenbaar aan het bekende slotje in het venster van je browser.

Je zou kunnen denken dat wanneer je helemaal geen invulvelden op je website gebruikt, dat je dan geen https: nodig hebt. Dat is ten dele waar.

Sommige browsers geven echter een waarschuwing bij een website die nog gebruik maakt van http: en niet van https:. Die waarschuwing wijst de bezoeker op het feit dat de verbinding met de website in dat geval niet veilig is. Dat geeft de bezoeker geen fijn gevoel. En dat wil je voorkomen.

Bovendien lijkt het erop dat Google bij de ranking van websites de voorkeur geeft aan https:. Het aantal websites op de eerste pagina van Google met https: is opvallend hoog.

5. Gebruiksgemak

Jarenlang is het uiterlijk de alles bepalende factor geweest bij het beoordelen van websites.

Door het groeiende gebruik van smartphones wordt het uiterlijk van een website op de achtergrond gedrukt. Op een klein schermpje zoals dat van een smartphone, is duidelijkheid en gebruiksgemak vele male belangrijker dan het uiterlijk.

Blijf daarom niet star vasthouden aan wat jijzelf mooi vindt. Je eigen smaak is bij voorbaat al niet dezelfde als die van alle bezoekers. Wat jij er mooi uit vindt zien, vinden anderen weer lelijk. Die strijd ga je echt nooit winnen.

Denk ‘mobile first’.

Daar wordt in 2018 de strijd om de aandacht en de opdracht van de klant, gewonnen of verloren.

Categorie: SEO, Webdesign

30/10/2017 By Maurice Smit

Hoe komt een bedrijf hoog in Google Maps terecht?

Scoor hoog in Google maps

Bedrijven die hoog in Google Maps staan, krijgen meer klanten en meer bezoek

Op de eerste pagina van Google worden al jaren lokale bedrijven getoond op de kaart van Google Maps.

Dit zijn bedrijven die volgens Google het beste aansluiten bij een bepaalde zoekopdracht.

Deze bedrijfsvermeldingen hebben veelal een zeer prominente plaats op de eerste pagina. Tenzij er Adwords advertenties zijn aangemaakt, staan de Google Maps vermeldingen altijd bovenaan.

Omdat de Google Maps vermelding een sterk visueel element is, wordt de aandacht al snel hiernaartoe getrokken. Bedrijven die hoog in Google Maps getoond worden, krijgen daardoor automatisch zelf ook veel aandacht.

Hierdoor neemt de kans op nieuwe klanten voor die bedrijven toe. Veel meer dan voor bedrijven die niet op de eerste pagina van Google worden weergegeven.

Het optimaliseren van een Google Maps vermelding is een belangrijke strategie binnen Local marketing.

Hoe komt een bedrijfsvermelding hoog in Google Maps terecht?

Volgens Google zijn er drie elementen die bepalen of een bedrijf hoog in Google Maps wordt weergegeven.

De relevantie van het bedrijf, de afstand tot het bedrijf en de prominentie van het desbetreffende bedrijf. Bedrijven met de beste combinatie van deze drie factoren tijdens het zoekmoment, worden hoog in Google Maps weergegeven.

Op de afstand tot je potentiële klant heb je als ondernemer weinig invloed. Met relevantie en prominentie van een bedrijf kun je wel actief aan de slag.

1. Relevantie
Relevantie gaat over hoe goed de lokale bedrijfsvermelding aansluit bij hetgeen waarnaar iemand zoekt in Google. Het goed beheren van je Google Mijn Bedrijf vermelding is daarbij van het allergrootste belang.

2. Afstand
De locatie van de persoon die een zoekopdracht invoert ten opzichte van de relevante bedrijven, bepaalt mede welke bedrijven getoond worden. Of je nu zoekt via je smartphone of vanaf je computer, Google weet steeds beter waar jij je bevindt.

3. Prominentie
Bij de beoordeling of een bedrijf een prominente positie inneemt, kijkt Google naar een aantal zaken:
– Hoe algemeen bekend is een bedrijf? Een bedrijf met een grote offline naamsbekendheid zal eerder een vermelding verdienen.

– Hoe goed is een bedrijf online vindbaar? Een bedrijf dat zijn website op de eerste pagina van Google heeft weten te krijgen, zal eerder hoog in Google Maps te vinden zijn.

– Hoe consequent zijn de bedrijfsgegevens eenduidig te vinden in online adres- en telefoonboeken, artikelen of websites? Bedrijfsvermeldingen met voor hetzelfde bedrijf afwijkende bedrijfsnamen, telefoonnummers, adressen of websites zijn voor Google minder prominent.

– Het aantal online recensies en de daarbij behorende scores worden ook meegenomen in de beoordeling van de prominentie.

Op het punt van prominentie kun je als ondernemer veel invloed uitoefenen.

Local SEO

Zolang Google op haar eerste pagina bedrijven blijf tonen in Google Maps, is het hoog scoren in Google Maps een belangrijk onderdeel van een succesvolle Local SEO strategie.

Tel hierbij op het feit dat wij met elkaar steeds vaker mobiel op zoek gaan naar bedrijven, en u begrijpt dat goed gevonden worden in Google Maps van wezenlijk belang kan zijn voor uw onderneming.

Door het optimaliseren van de Google Maps vermelding hebben wij al meerdere ondernemers kunnen helpen aan meer klanten en extra omzet.

Categorie: Google Bedrijfsprofiel, Local marketing, SEO

26/10/2017 By Maurice Smit

Heeft Google stiekem een nieuw socialmediaplatform gelanceerd?

Google Social Media platform

Google en social media, geen gelukkig huwelijk. Of nu toch wel?

De woorden Google en social media zijn tot voor kort geen succesvolle combinatie gebleken. Ondanks dat Google+ onder een aantal special interest groepen wel degelijk een bestaansrecht heeft, lijkt Google+ geen enkele bedreiging voor welk socialmediabedrijf dan ook.

Daarmee is Google+ alweer het vierde socialmediaplatform van Google dat het niet lijkt te gaan redden.

Google blijft leren

Wel een succesvol onderdeel van Google+ waren de Google+ Pages voor bedrijven, nog het beste te vergelijken met een Facebookpagina voor je bedrijf. Een tijdlang moest je vanuit SEO-oogpunt een Google+ pagina aanmaken voor je bedrijf om de vindbaarheid daarvan in Google te vergroten.

De Google+ pagina en je Google Maps vermelding waren toen nog twee verschillende identiteiten. Dat was zeer verwarrend en onlogisch. Gelukkig zijn beide vermeldingen en het beheer daarvan nu samengevoegd in Google Mijn Bedrijf.

Oude Google+ pagina’s blijven vooralsnog in de lucht, maar een nieuwe pagina aanmaken is niet meer mogelijk.

Wordt Google Mijn Bedrijf het socialmediaplatform voor ondernemers?

Daar heeft het alle schijn van. In de strijd met Facebook om de aandacht van de MKB-ondernemer, heeft Google in 2017 op grote schaal een aantal veelbelovende functies toegevoegd aan Google Mijn Bedrijf.

Google Posts
Allereerst is het nu mogelijk om berichten toe te voegen aan je bedrijfsvermelding. Deze berichten worden door Google Posts genoemd en kunnen worden gevonden in Google zoeken en Google Maps.

Google PostsMet die Posts kun je vanuit je bedrijfsvermelding in Google direct de aandacht pakken van mensen die op zoek zijn naar een bedrijf zoals dat van jou.

Posts kunnen vanuit het bericht direct worden gedeeld op Facebook, Twitter en zelfs op Google+ of via e-mail.

Vanuit een Post kun je mensen direct doorsturen naar je website via een handige knop onderaan je bericht. Reageren op je bericht kunnen mensen niet.

Een Post blijft zeven dagen direct zichtbaar op je bedrijfsvermelding. Na die zeven dagen wordt een Post opgeslagen onder de Post Tab. Een functie die voorlopig alleen te vinden is op een smartphone of tablet.

Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen dat Posts positieve invloed hebben op je lokale vindbaarheid. Google is in mijn ogen echter koploper in het inhoudelijk beoordelen van teksten en foto’s. Het zou mij dan ook niet verbazen dat Google Posts gebruikt om een bedrijf nog beter te kunnen begrijpen en te beoordelen op relevantie.

Vragen stellen via Google Mijn Bedrijf
Mensen kunnen ook in het openbaar vragen stellen op je bedrijfsvermelding in Google. De bedoeling van Google is dat iedereen antwoord kan geven. Dus niet alleen de bedrijfseigenaar.

Google Mijn Bedrijf vragenDaarmee biedt Google de mogelijkheid om een community op te bouwen rondom een bedrijf.

Dat daar voor bedrijven risico’s aan vastzitten staat buiten kijf.

Je kunt je voorstellen dat er wel hele vreemde vragen gesteld kunnen worden. Maar gaat dat niet op voor elk socialmediaplatform?

En mocht je tot op heden nog geen enkele notie hebben van mogelijke vragen die online zijn gesteld, dan is dat niet gek. Vooralsnog krijgt je zelfs in Google Mijn Bedrijf geen enkele melding van gestelde vragen. Alleen wanneer je naar je eigen bedrijfsvermelding in Google gaat, kun je ze vinden en erop reageren.

Hopelijk wordt dat spoedig veranderd en kun je direct antwoorden op alle gestelde vragen.

Google Mijn Bedrijf blijft doorontwikkelen

In Amerika is het voor mensen al mogelijk om vanuit je Google Mijn Bedrijf vermelding direct een tekstbericht te versturen. Het zal niet lang meer duren voordat die functie ook naar Nederland komt.

Het lijkt er sterk op dat Google serieus aan de slag gaat met het verder ontwikkelen van Google Mijn Bedrijf. Het feit dat je nu direct vanuit Google in interactie kunt gaan met je klanten biedt enorme kansen.

Wij helpen je graag bij het omzetten van die kansen in harde resultaten.

Categorie: Google Bedrijfsprofiel, Local marketing, Marketing, Social Media

06/07/2017 By Maurice Smit

Met Google Posts valt jouw bedrijf nog meer op in Google

Google Posts

Wat zijn Google Posts?

Google Posts zijn berichten die je vanuit Google Mijn Bedrijf kunt publiceren op jouw bedrijfsvermelding in Google en Google Maps.

Door het toevoegen van berichten aan jouw bedrijfsprofiel kun je direct vanuit de zoekresultaten in interactie gaan met jouw publiek. Nog voordat zij jouw website of social media bekeken hebben.

Je kunt met Google Posts:
– Dagelijkse promoties of lopende acties delen.
– Evenementen promoten.
– Vanuit je posts door laten klikken naar je website.

Waarom Google Posts gebruiken voor je bedrijf?

Wanneer mensen op zoek gaan naar een bedrijf zoals dat van jou, dan is de kans groot dat zij dat doen via de zoekmachine van Google. Google zal zijn best doen om bedrijven te vinden waarvan Google denkt dat die bedrijven naadloos aansluiten bij de zoekopdracht.

Op dit moment worden er op de eerste pagina van Google veelal drie bedrijfsvermeldingen getoond vanuit Google Maps. Het bedrijf dat erin slaagt om het best voor de dag te komen van die drie bedrijven, maakt een goede kans om er een nieuwe klant bij te krijgen. Google Posts kan je daarbij helpen.

Doordat Posts direct in Google te zien zijn, kun je direct beginnen met het promoten van jouw bedrijf. Zonder dat mensen eerst hoeven door te klikken naar jouw pagina.

Posts krijgen van Google op dit moment een plek in de bedrijfsvermelding en kunnen, mits goed ingezet, daardoor zeer effectief zijn bij het binnenhalen van nieuwe klanten.

Het grote voordeel van Google Posts is dat je potentiële klanten heel snel en direct kunt informeren, zonder dat ze daarvoor eerst moeten doorklikken naar je website.

Google mijn Bedrijf

Via het dashboard van Google Mijn Bedrijf kun je de berichten toevoegen aan je bedrijfsvermelding.

Google posts GMBEen bericht bestaat uit een stuk tekst van 100 tot 300 woorden en uiteraard is er de mogelijkheid om er een foto of video aan toe te voegen.

In de bedrijfsvermelding wordt een samenvatting weergegeven van het door jou geplaatste bericht. Wanneer iemand op het bericht klikt, dan opent zich een nieuw scherm met daarop de volledig tekst en foto.

Van daaruit kan iedereen die dat wil, jouw bericht delen.
Google posts voorbeeld
Je kunt gerust zeggen dat Google op deze manier een afgeslankte versie van Google+ in de zoekresultaten heeft binnengebracht.

Een mini socialmediaplatform binnen je bedrijfsvermelding. Een geweldige zet met bijzonder veel potentie.

Het is alleen jammer dat de berichten die je plaatst op dit moment maar zeven dagen life blijven staan. Na zeven dagen verdwijnen ze weer uit je bedrijfsvermelding.

Ze zijn dan nog wel vindbaar onder de posts of updates tab. Het is dus belangrijk om regelmatig nieuwe berichten toe te voegen.

Zijn Google Post goed voor je Local SEO?

Daar is nog geen zinnig woord over te zeggen. Je kunt er zeker van zijn dat Google de inhoud van de berichten die je plaatst in de gaten houdt en precies weet wat erin staat.

Of dat je ranking in Google zal verbeteren, is natuurlijk de vraag.

Ga in ieder geval géén berichten plaatsen die bomvol staan met jouw zoekwoorden. Dat heeft echt geen zin.

Het is niet uit te sluiten dat bedrijven die regelmatig relevante berichten plaatsen, van Google meer aandacht krijgen dan bedrijven die dat niet doen. En daar zou je best weleens profijt van kunnen hebben in je ranking in Google en Google Maps.

Plaats daarom regelmatig, voor jouw doelgroep interessante berichten. Je klanten zullen je er in ieder geval dankbaar voor zijn.

Update: Uit onderzoek in 2020 heeft het er alle schijn van dat posts geen directe invloed hebben op je ranking. Ze helpen wel mee bij de conversie van je bezoekers. 

Categorie: Google Bedrijfsprofiel, Local marketing Tags: Local SEO

13/04/2017 By Maurice Smit

Waar komt de naam Keaton vandaan?

Keaton

Keaton Online Marketing

Zo nu en dan krijg ik de vraag waar de naam Keaton vandaan komt. ‘Is dat soms je achternaam?’, roept ook wel eens iemand.

Nee, het is niet mijn achternaam.

En nee, het heeft niets te maken met de tragisch komische acteur Buster Keaton uit de tijd van de stomme film. Ook heeft de naam van mijn bedrijf niets te maken met de hedendaagse acteur Michael Keaton. Hij speelde onder andere de rollen van Batman en Birdman in de gelijknamige films.

Maar waar komt het dan wel vandaan?

Family Ties

Begin jaren tachtig werd er op de TV bij Veronica de serie Family Ties uitgezonden.

In deze serie werd op humoristische wijze het verhaal verteld van de family Keaton. De serie draait voor het grootste gedeelte om de clash tussen het liberale denken uit de jaren ’60 en ’70 aan de ene kant en het conservatie materialisme van de jaren ’80 aan de ander kant.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat dat gedeelte mij destijds helemaal ontgaan is. Voor mij was Family Ties gewoon een uiterst grappige serie. Ik kon enorm genieten van de clash tussen de uiterst conservatieve en materialistisch zoon Alex en zijn hippie ouders Steven en Elyse Keaton.

Het personage van Alex werd gespeeld door Michael J. Fox die later veel bekendheid zou vergaren door de filmserie Back to the future.

Alex zat vol ambities en ging het helemaal maken, terwijl zijn ouders vergeefse pogingen deden om hem toch enigszins wat van hun waarden en normen mee te geven. Die tweestrijd leverde de meest hilarische scènes op waar ik destijds erg om moest lachen. Wanneer Family Ties op TV te zien was zat mijn hele familie klaar om naar de aflevering te kijken. Van de beginjaren uit de serie zijn er maar weinig afleveringen die wij niet gezien hebben.

Kamer van koophandel

Op het moment dat ik mij voor het eerst inschreef in de kamer van koophandel, was de keuze voor de bedrijfsnaam Keaton dan ook snel gemaakt. Door de serie Family Ties had de naam voor mij een positieve associatie gekregen.

Bovendien zocht ik een naam met twee lettergrepen. Die zijn in het algemeen vrij gemakkelijk te onthouden. Daarnaast hoor je de naam Keaton niet veel in Nederland waardoor de naam direct onderscheidend zou zijn.

Je weet nu waar de bedrijfsnaam Keaton vandaan komt.

Ik zou je nog een heel verhaal kunnen vertellen over hoe ik bijna 15 jaar achter de url keaton.nl heb aangezeten, maar dat bewaar ik graag voor een andere keer.

Categorie: Content Marketing, Marketing, Starters

05/04/2017 By Maurice Smit

Sliders suck. En wel hierom.

Sliders suck

Sliders suck?

Het werd een keer tijd dat iemand met gezag het eens hardop zou zeggen: Sliders suck. Onder deze titel schreef Michiel Heijmans van het toonaangevende bedrijf Yoast, een zeer uitgebreid artikel over waarom sliders op websites ondingen zijn.

En als een van de wereldleiders op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO) en gebruikerservaring dat zegt, dan kun je maar beter even opletten.

Hoewel een slider of carrousel op je website er soms heel mooi en effectief uit kan zien, zijn er zwaarwegende argumenten om juist geen slider op je website te plaatsen. Sliders voegen namelijk niets toe aan de vindbaarheid van je website. Ze vertragen meestal de laadsnelheid van je website waar de bezoekers van je website en Google niet vrolijk van worden. Daarnaast kunnen sliders ervoor zorgen dat je website veel minder effectief is in het gebruik voor je websitebezoekers.

Het ‘Sliders suck-artikel’ is alleen in het Engels terug te vinden op de website van Yoast. Mocht Engels geen probleem voor je zijn, dan raad ik je aan om het volledige artikel van Michiel hier te lezen.

Hieronder vind je mijn Nederlandse samenvatting van ‘Sliders suck’.

Wetenschap en experimenten achter effectiviteit van Sliders

Het komt niet zo heel vaak voor dat de wetenschap een eenduidige conclusie trekt. Bij onderzoek naar de effectiviteit van een slider op je website, lijkt dat echter wel het geval.

– Slechts 1% van de mensen klikt daadwerkelijk op een afbeelding in je slider, wat vrijwel altijd de eerste afbeelding is.
– Sliders verwarren mensen omdat je teveel keuzes tegelijk aanbiedt.
– Mensen negeren sliders gewoon, omdat ze advertentieblindheid veroorzaken.
– Ze maken je site langzamer wat een negatieve invloed heeft op je vindbaarheid in Google en je conversiegraad.
– Sliders werken niet altijd op je smartphone.
– De content die er echt toe doet, wordt naar beneden gedrukt op je pagina, wat niet slim is voor je vindbaarheid, zoals Google al in 2012 vermeldde.
– Het is waarschijnlijk net zo effectief een losse afbeelding te gebruiken dan heel veel moeite te doen voor een slider en het op maat maken van foto’s.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van redenen waarom Sliders suck.

Zelfs als je veel afbeeldingen op je website wilt laten zien, dan zijn losse afbeeldingen op je website veel effectiever dan het volproppen van een slider met zoveel mogelijk plaatjes.

SEO en conversie-optimalisatie

De meeste sliders op websites zijn bovenaan de pagina geplaatst. Daardoor wordt de hoofdtekst naar beneden geduwd en zal een gedeelte van je content al snel niet te zien zijn zonder naar beneden te scrollen. In de ogen van Google is dat geen goed teken en kan dat gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je website.

Uit diverse onderzoeken blijken Sliders mensen af te remmen om van jou te kopen of contact met je op te nemen. Alleen al deze twee argumenten zouden voldoende moeten zijn om nooit meer een slider op je website te zetten. Sliders suck!

Mobiele websites en sliders

Het lijkt erg handig om een slider op een mobiele website te zetten. Je kunt immers heel veel informatie kwijt op een klein oppervlak. Maar waarom zouden mensen niet gewoon naar beneden scrollen? Dat doen we nu toch ook.

Veel slider-plug-ins zijn niet responsive. Daardoor werken ze niet goed, of zelfs helemaal niet als je de website bekijkt op mobiele apparaten. Het gevolg is dat keurige, mobielvriendelijke websites zonder slider, door het plaatsen van een slider kunnen worden geruïneerd.

Sliders gebruiken over het algemeen desktopafbeeldingen die niet geoptimaliseerd zijn voor snelheid op je mobiel. Daardoor kan de laadsnelheid van je mobiele website enorm oplopen. Er zijn maar weinig mensen bereid om daar lang op te wachten.

Wanneer een slider wel kan werken

Een enkele keer kan een slider wel werken. Zolang de slider ten eerste een verhaal vertelt en ten tweede niet automatisch doorspoelt naar de volgende afbeelding. En mits de slider uiteraard niet alle eerder benoemde nadelen veroorzaakt.

Op een website van een makelaar of van een vakantieplaats verwachten we gewoon een slider. Maar dit is eerder uitzondering dan regel.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel nog eens goed gaat nadenken over die mooie slider op je website. Tenzij je makelaar bent of een vakantieplaats wilt promoten, haal dan je slider zo snel mogelijk van je site af. Daar doe je de bezoekers van je website, je ranking in Google en uiteindelijk ook jezelf een groot plezier mee.

BewarenBewaren

Categorie: SEO, Webdesign

17/03/2017 By Maurice Smit

Je website roest meer dan je lief is

Website roest

Je Website Roest!

Al sinds mijn vroege jeugd heeft mijn vader een boot. Ieder jaar wordt die boot na het seizoen uit het water gehaald waarna de boot een grondige onderhoudsbeurt krijgt.

Hier en daar worden er wat roestplekjes weggewerkt en oude onderdelen worden vervangen door nieuwe.

Voordat de boot in het voorjaar weer het water ingaat, wordt hij voorzien van de benodigde verflagen. Zo blijft de boot optimaal presteren en is hij beschermd tegen de elementen.

Mocht je nu denken dat alleen stalen schepen onderhoud nodig hebben, dan heb je het echt mis. Ieder schip dat aan de elementen wordt blootgesteld, heeft elk jaar onderhoud nodig om optimaal te kunnen blijven presteren.

Maar wat heeft dat met mijn website te maken? zie ik je denken. Eigenlijk alles.

Ook jouw website heeft regelmatig onderhoud nodig en zou moeten worden aangepast aan de nieuwste technologie. Een website die niet op die vernieuwingen wordt afgestemd, zal op den duur gaan doorroesten en zinken naar de bodem van de Google zee van zoekresultaten. Voorwaar geen prettig vooruitzicht.

Zelfs nieuwe websites roesten al bij lancering

Ik schreef hier al eerder een artikel over de constante vernieuwingen die Google doorvoert in het programma van de zoekmachine (algoritme). Wanneer jouw website ouder is dan, zeg drie, vier jaar en je hebt niet meer aan je website gedaan dan het updaten voor mobiele platforms, dan is de kans groot dat ook jouw website aan het roesten is.

Zelfs in 2017 worden er dagelijks vele nieuwe websites ‘te water gelaten’ waar de roestplekken al op zitten. Het spijt me om het te moeten zeggen, maar tenzij jouw websitebouwer op meer aspecten let dan alleen een mooie uitstraling, dan is de kans groot dat je fonkelnieuwe website nu al onderhuids aan het roesten is.

Wat is website roest?

Een website roest wanneer op een website essentiële elementen ontbreken die Google gebruikt om jouw website goed te kunnen beoordelen. Zo’n website wordt door Google lager ingeschaald dan vergelijkbare websites die de relevante elementen wel hebben opgenomen.

Er zijn minstens drie essentiële elementen, die op heel veel websites ontbreken, waardoor een website roest.

1. Tekstlengte

Iedere website die wij bouwen, is voorzien van de Yoast SEO plug-in. De Yoast SEO plug-in maakt het mogelijk om teksten op je website te optimaliseren voor Google. Door die plug-in ben je in staat om door de ogen van Google naar je teksten te kijken.

In één oogopslag kun je dan zien waar je in jouw tekst verbeteringen kunt aanbrengen zodat Google jouw website kwalitatief hoger inschat dan die van je concurrenten. Daardoor kun je zomaar ver boven je concurrenten in Google komen te staan.

Een van de punten waar de Yoast SEO plug-in naar kijkt, is de lengte van een tekst. De minimale aanbevolen lengte van een tekst is minstens 300 woorden per pagina of bericht. Bovendien moeten die teksten ook goed leesbaar zijn en nuttig voor de bezoekers van jouw website.

In de praktijk zijn er echter bijzonder veel websites waar de hoeveelheid tekst per pagina zelden boven de 300 woorden uitkomt. Soms wordt in de gehele website het aantal van 300 woorden maar nauwelijks overschreden.

Te weinig tekst in je website en je pagina’s is een teken dat je website roest.

Website roest2. Mobiele optimalisatie

Het mag geen geheim meer zijn dat Google controleert of jouw website mobiel vriendelijk is. Het aantal zoekopdrachten dat vanaf mobiele apparaten wordt opgestart, is voor veel zoekwoorden al hoger dan het aantal zoekopdrachten die vanaf laptops en desktops komt.

Google heeft een website waarop je kunt controleren of jouw website mobiel vriendelijk is.

Die website bestaat al een aantal jaren en inmiddels scoren de meeste websites goed op mobiel vriendelijkheid. In de uitvoering van het mobiel vriendelijk maken van een website kunnen er helaas flink wat problemen opduiken.

Jij hebt zelf vast ook wel eens een website via je smartphone bekeken die keurig netjes in je schermpje past, maar die toch echt onleesbaar is. Vrijwel niemand neemt de moeite om die tekst met twee uit elkaar bewegende vingers groter te maken. Je zapt vrijwel zeker direct weg naar de volgende website die wel goed leesbaar is.

Of wat dacht je van een app als mobiele versie van een website, die vol staat met verouderde en achterhaalde content. Daar word je als bezoeker ook niet vrolijk van.

Google houdt bij hoelang mensen op een website blijven hangen. Wanneer veel bezoekers van jouw mobiele website ook weer heel snel vertrekken, is dat voor Google een teken om jouw website af te waarderen in de ranking.

Hoe mobiel vriendelijk Google jouw website ook vindt, als de bezoekers van jouw website snel wegklikken dan zul je nooit hoog in Google terecht komen. Dat geldt uiteraard ook voor de niet-mobiele versie van jouw website.

Met de hedendaagse techniek is het relatief eenvoudig om een website te bouwen die op elk formaat scherm goed leesbaar en gebruiksvriendelijk blijft. Zowel qua inhoud als gebruiksgemak. Daarmee voorkom je dat een website roest.

3. Schema.org

Zoekmachines zijn programma’s die geschreven zijn in een bepaalde programmeertaal. Om jouw website goed met die programma’s te kunnen laten communiceren, is het wel handig dat jouw website dezelfde grammaticaschema’s hanteert als de zoekmachines.

Door het toevoegen van Schema aan je website, maakt je het voor Google en andere zoekmachines veel makkelijker om je gehele website te bekijken en te beoordelen. Een website zonder Schema ligt al snel achter op vergelijkbare websites die wel voorzien zijn van Schema.

Het percentage websites zonder Schema is enorm. De kans dat jouw website geen Schema gebruikt is dan ook groot.

Gratis Website Roestinspectierapport aanvragen
Ik kan me voorstellen dat je na het lezen van dit artikel zelf ook wel zou willen weten of jouw website roest. Daarom geef ik je de mogelijkheid om het gratis en geheel vrijblijvende Roestinspectierapport aan te vragen.

Je kunt dat doen door eenvoudig een mailtje naar mij toe te sturen met daarin vermeld je naam en de naam van de website die je wilt laten controleren op roest. Een berichtje sturen via je mobiel kan natuurlijk ook.

Binnen een paar dagen krijg je dan van mij een beknopt Website Roestinspectierapport met aanbevelingen terug.

Net als de boot van mijn vader, is de website van jouw bedrijf ook een kostbaar bezit dat beschermd moet worden tegen de digitale elementen. Vraag daarom vandaag nog het gratis Website Roestinspectierapport aan.

Categorie: SEO, Webdesign

02/02/2017 By Maurice Smit

People’s Business Rotterdam – Ruim 90% van de bedrijven mist de boot op Google

People's Business Rotterdam

People’s Business Rotterdam

Stel, je hebt om de een of andere reden een advocaat nodig. In je familie- of vriendenkring is geen advocaat te vinden en ook niemand die al eerder gebruik maakte van de diensten van een advocaat. Wat ga je dan doen?

De kans is groot dat je in dat geval via Google op zoek gaat naar een advocaat bij jou in de buurt.

In de praktijk komen mensen die een zoekopdracht uitvoeren in Google, maar zelden voorbij aan de eerste pagina. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor een zoekopdracht naar een advocaat, maar voor alle soorten zoekopdrachten. Alleen wanneer je via de eerste pagina van Google niet direct vindt wat je zoekt, ga je door naar de volgende pagina.

De eerste pagina van Google

De eerste pagina van Google is voor veel bedrijven dan ook een zeer waardevolle positie om te verkrijgen. Je kunt het een beetje vergelijken met de beste locaties op de Coolsingel of de Lijnbaan in Rotterdam. Het bezoekersaantal is enorm en het aantal goede locaties is beperkt. Aandacht is in ieder geval verzekerd. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat een beurs zoals ‘People’s Business Rotterdam’ midden in het centrum van Rotterdam wordt georganiseerd.

Wanneer je als ondernemer op zoek bent naar meer klanten, dan is de eerste pagina van Google daar een uitgelezen plek voor.

Lokale zoekopdrachten

Sinds 2011 heeft Google een aantal zeer ingrijpende wijzigingen aangebracht in de manier waarop zij de inhoud van jouw website beoordelen en vervolgens waarderen. Daarnaast heeft het enorme succes van de smartphone impact op de wijze waarop wij met z’n allen naar informatie zoeken.

Het gevolg daarvan is dat de informatie die Google op de eerste pagina weergeeft, onderhevig is aan constante veranderingen. Google legt daarbij steeds meer de nadruk op het geven van informatie die, mits voorhanden, lokaal gebonden is.

Bijna 20% van alle zoekacties die via Google worden gestart, zijn lokaal gebonden zoekacties. Met de miljarden zoekacties die Google dagelijks te verwerken krijgt, zijn dat enorme aantallen.

Zelfs bij algemene zoektermen zonder een specifieke plaats of regio, kunnen op de eerste pagina van Google lokale zoekresultaten weergegeven worden. Mits je Google toestemming hebt gegeven om je huidige locatie te gebruiken.

Ruim 90% is niet op de eerste pagina te vinden

Ik blijf even bij het voorbeeld van de advocaat, maar dat zou natuurlijk iedere onderneming kunnen zijn. Onlangs bezocht ik het People’s Business Rotterdam evenement. Daar waren minstens zeven advocatenkantoren aanwezig. Niet één van hen was op de eerste pagina te vinden.

Overigens gold dat niet alleen voor de advocaten. Ongeveer 90% van alle bedrijven die ik daar gesproken heb, stonden niet onder hun eigen categorie op de eerste pagina van Google.

Hoe kom je op de eerste pagina van Google?

Dat is zeker geen eenvoudige opgave. Hoe goed je ook je best doet om de omstandigheden te creëren waarin Google jouw bedrijf verkiest boven die van jouw directe concurrenten, er is geen enkele garantie dat je ook daadwerkelijk op de eerste pagina terecht zult komen. Zelfs de allergrootste experts op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO) en local marketing zullen en kunnen dat nooit garanderen.

Is het dan onmogelijk? Nee hoor, integendeel. Er is een ruim aanbod aan strategieën om een vermelding op de eerste pagina van Google te verdienen. Die kosten allemaal tijd en je zult er afhankelijk van je ambities budget voor moeten vrijmaken om je doelstellingen te verwezenlijken.

Maar het sleutelwoord hier is verdienen. Garanties bestaan er niet bij het optimaliseren van je website voor vindbaarheid in Google.

Handen uit de mouwen

Je kunt de eerste pagina van Google op dit moment (2017) in drie verschillende zones verdelen.

Business People Rotterdam - SEOZone A heeft twee velden. Dit zijn de velden waar de AdWords worden vertoond. Dat zijn betaalde advertenties waarvan de prijs per opbod wordt bepaald. De enige manier om hier langdurig zichtbaar te zijn is doorlopend je rekeningen aan Google te blijven betalen.

Zone B laat drie bedrijven zien zoals die op Google Maps te vinden zijn. Om hier terecht te komen is het noodzakelijk om in ieder geval je Google ‘Mijn bedrijf’-vermelding te claimen en te optimaliseren. Een sterke Local Marketing strategie zal je hierbij nog verder helpen.

Zone C is de zone waar de organische zoekresultaten worden vertoond. Om hier langdurig een vermelding te krijgen is het noodzakelijk om met je website aan de slag te gaan. Je zal, zowel inhoudelijk als technisch, je website moeten optimaliseren om een kans te maken op een vermelding op de eerste pagina in Google.

En mocht je nu denken dat jouw website nu al op de eerste pagina van Google staat, controleer dat dan eens op een andere computer dan die van jouzelf. De cookies van Google geven voorrang aan pagina’s die je al eens eerder hebt bezocht. Die resultaten zijn dus niet helemaal zuiver.

Zelf bezoek ik regelmatig een Apple Store of een winkel van een mobiele provider om op hun apparaten te googelen. Op die manier weet ik zeker dat mijn klanten daadwerkelijk goed te vinden zijn.

Verdient jouw bedrijf ook wel wat meer aandacht van Google?

Neem dan vandaag nog contact met mij op. Ik help je graag verder.

Categorie: Content Marketing, Local marketing, SEO, Webdesign Tags: Local SEO

16/01/2017 By Maurice Smit

Hoe de focus op webdesign 95% van alle websites kansloos maakt

Webdesign

De ondergang van webdesign zoals we dat kennen

Tot 2011 was het vrij eenvoudig om een website hoog in Google te laten verschijnen.

Je liet een webdesignbureau eerst een mooie website maken. Vervolgens stopte je die website vol met zoekwoorden (key words) die betrekking hadden op jouw bedrijf.

Daarna betaalde je een student om op zoveel mogelijk verschillende websites een linkje te plaatsen die naar jouw eigen website verwees. En voilà, je website verscheen als vanuit het niets op Google’s eerste pagina met zoekresultaten. Succes verzekerd!

Google heeft zichzelf tot doel gesteld om voor jou als gebruiker met hun zoekmachine, de allerbeste gegevens te vinden die aansluiten op jouw informatieverzoek. Om dat te kunnen bereiken krijgt het zoekprogramma van Google regelmatig updates. Die updates hebben ervoor gezorgd dat Google steeds nauwkeuriger onze verzoeken voor informatie kan inwilligen.

Google update Panda

Op 23 februari 2011 werd de eerste update gelanceerd die een enorme impact zou hebben op de rangschikking van miljoenen websites. Deze update kreeg de liefkozende naam Panda mee.

Panda maakte het voor het eerst mogelijk om een website te beoordelen op de complete inhoud van die website. Het werd mogelijk om websites met weinig inhoud die meer leken op digitale brochures, te onderscheiden van websites met kwaliteitsinhoud.

Vanaf dat moment kregen websites, met voor de bezoeker interessante inhoud, een hogere plaats in Google dan de minder bedeelde websites. Daarnaast werden websites die vol waren gestopt met een stortvloed aan zoekwoorden, door de Panda-update naar een veel lagere pagina in Google gedegradeerd.

Google update Pinguin

Op 24 april 2012 lanceerde Google de Pinguin-update. Waar Panda vooral keek naar de inhoud van de website, keek Pinguin hoofdzakelijk naar de kwaliteit van de linkjes die vanaf andere websites naar jouw website verwijzen.

Een link vanaf een website van een derde die doorverwijst naar jouw eigen website, kun je zien als een soort motie van goedkeuring. Voor de eerste Pinguin-update kreeg elke link dezelfde waarde toebedeeld. Een link afkomstig van bijvoorbeeld de nieuwswebsite van de NOS kreeg tot de Pinguin-update bij het beoordelen dezelfde waarde als die van de lokale voetbalclub.

Door Pinguin is daar veel in veranderd. De link naar jouw website vanaf de NOS, telt bij de ranking van jouw website in Google nu veel zwaarder mee, dan het linkje vanaf de website van de lokale voetbalvereniging. Google kijkt nu veel meer naar de kwaliteit van de linkjes die naar jouw website verwijzen dan naar het totale aantal linkjes.

Even snel scoren in Google?

Wanneer je de volgende keer een e-mail of telefoontje ontvangt van een bedrijf dat belooft om jouw website in no-time op de eerste pagina van Google te krijgen, dan verkopen zij niet meer dan een groot aantal linkjes van meestal lage kwaliteit. Dat kan heel aanlokkelijk lijken en op de korte termijn misschien tijdelijk nog werken ook, maar het is zeker geen duurzame langetermijnstrategie.

Dat wil overigens niet zeggen dat linkjes die verwijzen naar jouw website helemaal niet belangrijk zijn. Integendeel. Linkjes zijn nog steeds een belangrijk onderdeel bij het goed laten scoren van je website in Google.

Maar om problemen bij de volgende update van Pinguïn te voorkomen, doe je er goed aan om bij het verzamelen van linkjes naar je website goed na te denken over de kwaliteit en relevantie van die linkjes.

Mooi webdesign of niet, Panda en Pinguin maken samen korte metten met slechte inhoud en twijfelachtige lintpraktijken.

Hummingbird

Met Hummingbird lanceerde Google in 2013 niet zozeer een update, maar vooral een compleet nieuw geprogrammeerd zoekprogramma. Door Hummingbird werden maar liefst 90 procent van alle zoekresultaten door elkaar geschud.

Hummingbird maakte het mogelijk om niet alleen een gehele website te kunnen lezen, maar ook nog eens inhoudelijk te begrijpen waar de website over gaat. Hummingbird kijkt naar de context en tekstuele relevantie van de inhoud van de website. Je kan gerust zeggen dat Hummingbird een stap is in de richting van kunstmatige intelligentie.

Bij het beoordelen van websites werd door Google steeds meer belang gehecht aan de kwaliteit van de inhoud van deze websites. Dit leidde er mede toe dat contentmarketing bij het bouwen van een goed presterende website in Google een nog grotere rol is gaan spelen.

Ook voor Hummingbird speelt webdesign geen enkele rol.

Google update Pigeon

Op 24 juli 2014 lanceerde Google de Pigeon-update. Pigeon zorgt ervoor dat de gebruikers van Google die op zoek zijn naar bedrijven en dienstverlening in de buurt, accurate lokale informatie te zien krijgen.

Veel bedrijven zijn voor het verkrijgen van nieuwe klanten hoofdzakelijk afhankelijk van mensen die in de regio wonen of die de regio bezoeken. Door de Pigeon-update is voor die bedrijven een goede localmarketingstrategie rondom hun website noodzakelijk geworden. Zeker wanneer je online de strijd met je lokale concurrenten wilt winnen.

Google Mobile update

In 2015 kreeg Google voor het eerst meer zoekacties te verwerken die werden gestart op een mobiel apparaat dan op een desktop of laptop. In de komende jaren zal het aantal zoekacties op mobiele apparaten alleen maar toenemen.

Google beoordeelt websites mede op gebruiksvriendelijkheid bij gebruik van een smartphone.

Om een website goed weer te geven op een smartphone is het vooral van belang dat de website snel laadt en makkelijk leesbaar is. Een website waar je met je duim en je wijsvinger het beeld van moet vergroten is echt niet meer van deze tijd.

Om een website snel te laten laden, worden de grafische elementen tot een minimum teruggebracht. Webdesign speelt daardoor in het alsmaar mobieler wordende, online landschap, een steeds kleinere rol ten faveure van snelheid en gebruiksgemak.

Daarnaast zijn in 2016 de eerste stappen genomen naar twee versies van de Google zoekmachine. Een mobiele versie en een niet-mobiele versie. Je moet er niet van opkijken dat de resultaten die je via Google vindt op je smartphone, er voor dezelfde zoekterm op je laptop heel anders uit kunnen zien.

Google heerst

Laten we eerlijk zijn. Google is in Nederland de allesbepalende factor als het gaat om online gevonden te worden – of niet – van jouw website door je (potentiële-) klanten. Een website die hoog scoort in Google zou voor elke serieuze ondernemer het hoogst haalbare moeten zijn.

Nu is hoog scoren in Google veelal niet iets wat je zomaar even doet. Voor sommige zoektermen is de concurrentie om een plek op de eerste pagina van Google zo hevig, dat je al snel moet overschakelen op slimme alternatieven.

Een goede website is meer dan alleen uiterlijk

Helaas gaan de gesprekken bij het aanschaffen van een nieuwe website zelden over vindbaarheid en het bedienen van de bezoeker. De discussie stopt meestal na bespreken van het uiterlijk en de prijs. Makkelijk voor de ontwerper, maar funest voor de ondernemer. Daar moet nu echt eens verandering in komen.

Bij het optimaliseren van een website spelen naast SEO, vaardigheden als sales en marketing een steeds grotere rol. Het zo goed mogelijk bedienen van je klanten op je website blijkt verrassend veel voordelen te hebben bij het optimaliseren van je website voor Google. Sales en marketing zijn vaardigheden die bij veel websitebouwers helaas veelal ontbreken.

Wanneer een grafische vormgever voor jou een prachtige website in elkaar kan zetten, maar weinig ervaring heeft met het optimaliseren van je website voor Google (SEO), dan mag je ook niet verwachten dat Google veel aandacht aan jouw website zal besteden.

En begrijp me niet verkeerd, het is fijn om een mooie website te hebben. Maar zakelijk gezien heb ik toch liever een website die goed rendeert dan een prachtige website die geen hond weet te vinden of die niemand weet te boeien. Is de website van Bol.com nu echt een mooie website? Effectief is hij in ieder geval wel.

Doe jezelf een plezier en kijk verder dan alleen maar het webdesign van je website.

Schappelijk prijsje

Tijdens het schrijven van dit artikel kreeg ik heel toepasselijk een aanvraag voor het maken van een website voor een ‘schappelijk prijsje’. Voor veel mensen is de prijs van een website de enige onderscheidende eigenschap.

Dat is natuurlijk ook heel begrijpelijk. Wanneer niemand aan je uitlegt waarom de ene website de andere niet is dan blijven alleen het webdesign en de prijs over. Wat zou er nog meer zijn, toch?

Ik hoop echter dat je na het lezen van dit artikel nu veel beter begrijpt dat een goedkope website met een prachtig webdesign heel wat duurder kan uitvallen dan een website met een wat hoger prijskaartje. Mits die website in alle opzichten voldoet aan de eisen die jouw klanten en Google stellen aan een goede website.

Jij hebt toch liever ook een website die wat duurder is dan een mooie en goedkope website die niet verder komt dan een digitale folder? Van digitale folders slingeren er immers al meer dan genoeg rond in de donkere gaten van het internet. Laat jouw website daar alsjeblieft niet naast komen te liggen.

Categorie: SEO, Webdesign

15/12/2016 By Maurice Smit

5 tips om het organisch bereik op Facebook te vergroten

organisch bereik

Zo verhoog je het organisch bereik op Facebook

Het organisch bereik van berichten op Facebookpagina’s loopt steeds verder terug.

Er zijn echter nog steeds vele Facebookpagina’s waarvan het organisch bereik vrij eenvoudig de 70 procent passeert. Daarbij blijkt de omvang van het aantal volgers geen rol te spelen.

Helaas zijn er ook veel Facebookpagina’s waarbij dit bereik hopeloos laag blijft. Mocht dat voor jou het geval zijn, dan krijg je hier 5 tips om het organisch bereik van jouw Facebookberichten te vergroten of nog verder uit te bouwen.

Tip 1. Facebook is de baas.

Accepteer dat Facebook de baas is op Facebook. Er is geen enkele zekerheid dat wat vandaag de norm is, morgen nog steeds voor je zal werken. Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op Facebook en pas, wanneer noodzakelijk, het gebruik van je Facebookpagina aan.

Lang niet alle berichten die jij op je Facebookpagina plaatst, worden ook daadwerkelijk aan anderen getoond. Facebook bepaalt aan de hand van een algoritme wat voor soort berichten de voorkeur krijgt boven andere berichten.

Op dit moment (eind 2016) zal een Facebook Live uitzending een veel groter organisch bereik hebben dan een bericht met alleen een foto en tekst. Pas het soort berichten dat je plaatst dus aan op wat Facebook graag wil dat je plaatst op dat moment. Daarmee verhoog je direct het organisch bereik.

Tip 2. Stop met Like, deel en winacties.

Doe jezelf een plezier en stop met al die Like, deel en winacties. Een goed gemaakte Like, deel en winactie kan voor dat bericht een enorm groot organisch bereik lijken te hebben, maar het is de zekere dood voor je bereik op de lange termijn.

Wanneer je iets kunt winnen zonder een lot te kopen, is niemand te beroerd om aan jouw Like, deel en winactie mee te doen. Immers: niets gewonnen, niets verloren. Gratis is nu eenmaal het toverwoord.
Maar de kans dat iemand die zo een volger van jouw Facebookpagina wordt, op een later tijdstip nog steeds in interactie blijft gaan met jouw pagina is gering.

Vervolgens ziet het algoritme van Facebook dat jouw nieuwe volgers geen interactie hebben met de berichten die jij op jouw pagina plaatst. Facebook concludeert vervolgens dat jouw berichten kennelijk helemaal niet zo interessant zijn voor die volger en plaatst ze niet meer in zijn of haar tijdlijn. Zeg maar dag tegen je bereik!

Een aantal jaren geleden kreeg een hoog percentage van al jouw volgers vrijwel alle berichten te zien die je op je pagina plaatste. Destijds had het opbouwen van een zo groot mogelijk aantal volgers dan ook de hoogste prioriteit.

Enkele van die Facebookpagina’s hebben nog steeds enorme aantallen volgers. Maar omdat die volgers vrijwel massaal geen interactie meer hebben met die pagina’s, is het organische bereik in rap tempo terug aan het zakken naar het nulpunt.

Zo ken ik een hotel dat door het inzetten van vele Like, deel en winacties in één jaar tijd het aantal volgers van ongeveer tienduizend naar maar liefst achttienduizend volgers heeft laten groeien.

Wanneer zij nu een bericht plaatsen dat geen Like, deel en winactie is, zie je dat het aantal interacties vaak niet boven de 200 uitkomt. Dat betekent niet veel goeds voor hun organisch bereik.

Tip 3. Het is geen 2007 meer.

Stop met marketing alsof het nog steeds 2007 is. Facebook is een social-mediaplatform en geen radio/tv-zender of krant waar je een advertentie in plaatst en vervolgens gaat zitten wachten op wat er gaat gebeuren.

Veel ondernemers en bedrijven plaatsen nog steeds berichten op Facebook alsof ze een advertentie plaatsen in de lokale weekbladen. Die berichten zijn soms letterlijk dezelfde advertenties die in de krant worden gezet. Er zijn maar weinig mensen die in interactie gaan met dergelijke berichten.

Interactie is misschien wel de heilige graal van Facebook en andere social-mediaplatforms die gebruik maken van een voorsorterend algoritme. Wanneer mensen in interactie gaan met de door jou geplaatste content, dan zijn dat positieve signalen voor het algoritme.

Interacties zorgen ervoor dat het algoritme een nieuw bericht met vergelijkbare content, ook de volgende keer aan de reagerende volgers zal tonen. Bovendien worden de reacties van jouw volgers ook aan de vrienden van diezelfde volgers getoond. Een interactie is dus van groot belang voor het organisch bereik.

Wanneer jouw content zo goed is dat mensen ook nog eens die content met hun vrienden op Facebook gaan delen, dan kan het organisch bereik in een rap tempo enorm toenemen.

Tip 4. De kijker bepaalt wat goed is, niet jij.

Het is een waarheid als een koe, dus plaats je kijkers op de voorgrond bij het creëren van content.

Helaas zijn veel Facebookpagina’s niet meer dan enorme roeptoeters. ‘Kijk ons eens goed bezig zijn’ is de strekking van veel berichten. Op dat soort berichten zit buiten misschien je familie en je leidinggevende, echt niemand te wachten.

Op Facebook zoeken mensen nuttige informatie, antwoorden op hun vragen of willen ze vermaakt worden. En wat daarbij goed is, wordt bepaald door de mensen zelf. Niet door wat jij zo graag wilt vertellen of hen door de strot wilt duwen.

Content die mensen geeft wat zij zoeken, krijgt meer aandacht, daar zal beter op gereageerd worden en die zal hoogstwaarschijnlijk een groter organisch bereik behalen.

Je volgers zijn mensen van vlees en bloed en geen robotten of bedrijven. Maak je berichten dus zo menselijk mogelijk en reageer op reacties op jouw berichten. Laat merken dat er aan de andere kant van het scherm ook gewoon een mens zit.

Tip 5. Timing.

Om een Facebookbericht een kans te geven op een zo’n groot mogelijk organisch bereik, is het moment van plaatsen ook van belang.

Je kunt je voorstellen dat een bericht dat om twee uur ’s nachts geplaatst wordt, door minder mensen bekeken zal worden dan om zeven uur ’s avonds. Hoe minder vaak een bericht gezien wordt, des te kleiner de kans is dat veel mensen met dat bericht in interactie zullen gaan. En zoals eerder gezegd, is interactie een belangrijk onderdeel van organisch bereik op Facebook.

In de statistieken van je Facebookpagina kun je zien wanneer de meeste van jouw volgers op Facebook actief zijn. Maar dat is niet het hele verhaal. Op een mobiele telefoon kun je de hele dag ingelogd zijn op Facebook, maar dat wil helemaal niet zeggen dat jouw aandacht daar dan ook is.

Iemand die om half zes ’s avonds ingelogd is, kan tegelijkertijd achter het stuur zitten van zijn auto. Niet de beste plek om op jouw bericht te reageren zou je zeggen.

Door te testen met verschillende tijdstippen op verschillende dagen kun je uitvinden wat voor jouw pagina de beste momenten zijn om een bericht te plaatsen. Maar zelfs als je daar enige lijn in kunt ontdekken, zul je rekening moeten houden dat het niet altijd loopt zoals je verwacht had. Zowel positief als negatief.

Vakanties, het weer, grote sportevenementen of bijvoorbeeld belangrijke nieuwsgebeurtenissen kunnen de aandacht van mensen wegtrekken van Facebook; of tegenovergesteld, juist meer aandacht genereren.

Organisch bereik is absoluut nog springlevend op Facebook. Maar het komt je niet aanwaaien. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen op Facebook, blijf testen en bedien je publiek met wat zij graag van jou willen zien.

*Organisch bereik is het totale aantal unieke personen aan wie je bericht is weergegeven als resultaat van onbetaalde verspreiding. Het organisch bereik percentage is het aantal bereikte unieke personen gedeeld door het aantal volgers van de Facebookpagina x 100%.

Categorie: Content Marketing, Facebook, Facebook Marketing, Social Media Tags: Facebook, Facebook tips, Organisch bereik op Facebook

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende »

Keaton helpt ondernemers en advocatenkantoren aan meer klanten en extra omzet
Dat is wat wij doen

  • Over ons
  • Reviews
  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Algemene Voorwaarden

Keaton Online Marketing © 2025