De eerste pagina van Google kan voor u een enorme bron van inkomsten zijn.
Het merendeel van de mensen die een zoekopdracht invoert in Google, komt in ruim 80-90% van de gevallen niet verder dan de eerste pagina.
Wanneer uw bedrijf niet op de eerste pagina van Google staat, dan is de kans groot dat uw concurrentie er met de klanten vandoor gaat.
Dat geldt voor iedere onderneming. Of u nu een glashandel, een tandartspraktijk of een advocatenkantoor runt, een vermelding op de eerste pagina van Google kan een enorme boost geven voor uw omzet.
Google Updates
De Google zoekmachine heeft sinds 2012 een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dagelijks worden er kleine verbeteringen doorgevoerd in het gebruikte algoritme. Om de zoveel tijd worden er echter grote wijzigingen doorgevoerd.
Die grote wijzigingen, met prachtige namen zoals ‘Panda’, ‘Pigeon’ of ‘Hummingbird’, kunnen enorme verschuivingen veroorzaken in de zoekresultaten op de eerste pagina van Google.
Al die wijzigingen zijn globaal in te delen in drie categorieën:
– Beoordeling van de inhoud en technische kwaliteit van de website
– Lokale positie van de zoeker
– Mobiel
Het gevolg van al die wijzigingen is dat Google steeds beter begrijpt waar u zich bevindt. Dat stelt Google in staat om op het moment van zoeken, voor u, de beste lokale zoekresultaten weer te geven.
Kom op de eerste pagina van Google in uw regio met Local SEO
De eerste pagina van Google is in drie zones te verdelen.
Zone A. De resultaten die verkregen zijn door het betalen van advertenties via Adwords.
Zone B. De drie lokale bedrijven in Google Maps die volgens Google het beste aansluiten bij de zoekopdracht.
Zone C. De websites die volgens het algoritme van Google het beste aansluiten bij de zoekopdracht. Dit noemen we de organische resultaten.
Adwords
Voor Adwords geldt een simpele regel. Degene die het hoogste bod uitbrengt, krijgt de hoogste positie.
Het voordeel van Adwords is dat het resultaat heel direct is. Zolang het budget toereikend is en u de hoogste bieder blijft op het door u gewenste zoekwoord, staat u bovenaan.
Het nadeel is dat zodra er meer bedrijven bovenaan willen staan, het bedrag per klik verder omhooggaat. De maandelijkse kosten kunnen daardoor aardig oplopen.
Een ander nadeel is dat veel mensen advertentiemoe zijn. Ze gunnen de Adwords advertenties geen blik waardig en scrollen er direct overheen.
Wanneer uw bedrijf of kantoor in Google alleen zichtbaar is op de eerst pagina via Adwords, dan zullen deze mensen niet snel contact met u opnemen.
Google Maps resultaten
De Google Maps resultaten die geshowd worden, nemen een belangrijke plek in op de eerste pagina. Door het speciale kader rondom de getoonde informatie en de kaart, is het een sterk visueel plaatje. Het heeft daardoor een enorme aantrekkingskracht.
De getoonde bedrijven zijn beoordeeld op drie factoren:
– De relevantie van het bedrijf
– De afstand tot het bedrijf gemeten vanaf de zoeker
– De prominentie van het bedrijf
De mix van deze drie criteria bepalen welk bedrijf, praktijk of kantoor getoond wordt in de lokale zoekresultaten.
Organische resultaten
Naar verluidt gebruikt Google ruim 200 criteria om een website goed te kunnen beoordelen.
De nadruk daarbij komt steeds meer te liggen op 1. Kwaliteit van de inhoud van de website. 2. Past de inhoud van de website bij de intentie van de zoeker?
Door het alsmaar slimmer worden van het algoritme van Google, weet Google steeds beter in te schatten waar de zoeker op uit is.
Wanneer iemand bijvoorbeeld ‘Advocaat vertrekt’ intypt, dan weet Google dat je waarschijnlijk nieuws wilt lezen over het vertrek van de bondscoach, Dick Advocaat en niet over het vertrek van een willekeurige advocaat bij zijn kantoor.
Door het verstrijken van de tijd en de actualiteit kan diezelfde zoekterm in de toekomst echter weer hele andere zoekresultaten opleveren.
Mobile first
Anno 2017 speelt het gebruiksgemak van je website op een mobiel apparaat ook een belangrijke factor. Google staat op het punt om op basis van mobile first de zoekresultaten weer te gaan geven. Bedrijven met websites die op een smartphone niet gemakkelijk te gebruiken zijn, zullen als sneeuw voor de zon van de eerste pagina verdwijnen.
Binnen een paar jaar zullen de meeste websites geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten.
De kwaliteit van de inhoud van de website zal dan nog steeds een belangrijke onderscheidende factor zijn.
Local SEO – Advocaat Rotterdam
Er is een enorme concurrentie onder advocaten in Rotterdam. Alleen al in Rotterdam zijn een paar honderd advocaten geregistreerd.
Tel daarbij op het aantal advocaten dat wel actief is in Rotterdam, maar kantoor houdt in de omliggende steden, dan is direct duidelijk dat het niet eenvoudig is om zichtbaar te zijn wanneer iemand in Google op zoek gaat naar een advocaat of advocatenkantoor in Rotterdam.
Hoe komt u dan toch in beeld?
De vraag naar online informatie over een advocaat in Rotterdam is groot. Volgens de gegevens van Google wordt er per maand minimaal 1000 keer per maand gezocht op Advocatenkantoor Rotterdam en ruim twee keer zoveel op Advocaat Rotterdam.
Een goede reden voor een advocaat in Rotterdam om goed gevonden te worden in Google.
Uiteraard kunt u een deel van uw budget besteden aan Adwords advertenties zoals hierboven al eerder aangehaald.
De kosten voor de verschillende zoekwoorden combinaties met Advocaat Rotterdam in de titel lopen nogal uiteen. De kosten per klik liggen gemiddeld rond de vier euro.
Letselschade advocaten zijn per klik aanzienlijk meer kwijt.
Hoe scoort u als advocaat in Rotterdam hoog in Google Maps?
Om daar een goed antwoord op te geven ben ik te voet Rotterdam ingegaan.
Mijn eerste meetpunt was bij het Centraal Station in Rotterdam. Het tweede meetpunt lag midden op de West Blaak ter hoogte van de parkeergarage van de Markthal. Dat gaf de volgende resultaten in Google Maps op mijn mobiel:
De resultaten zijn overduidelijk. Na net iets meer dan een kilometer gelopen te hebben, zijn de getoonde kantoren allemaal anders. Dat was overigens ook het geval voor de Google Maps vermeldingen op de iMacs van respectievelijk de Amac winkel naast het CS en de Media Markt op het Binnenwegplein.
Het maakt dus niet veel uit of u via een smartphone of via een vaste computer in Google zoekt. Op verschillende locaties worden in beide gevallen verschillende lokale resultaten weergegeven.
Maar waarom verschenen juist deze drie advocatenkantoren? In een straal van een paar honderd meter rondom beide meetpunten zijn meer dan drie verschillende advocatenkantoren te vinden.
Het meetpunt midden op het Weena gaf daarbij een wel heel verrassend antwoord.
Een van de allergrootste advocatenkantoren van Nederland werd niet weergegeven in Google Maps. En dat terwijl ik tijdens mijn meting op nog geen dertig meter van het prachtige pand verwijderd stond.
Nu geloof ik niet dat de leiding van dat kantoor met hun enorme netwerk en omvangrijke portefeuille aan zaken, wakker ligt van het feit dat ze slecht worden weergegeven in Google Maps. Ze hebben waarschijnlijk werk genoeg.
Ter illustratie van de werking van het algoritme van Google en het belang van optimalisatie van de local marketing, en local SEO in het bijzonder, is het natuurlijk wel een prachtig voorbeeld.
Even terug naar de drie eerdergenoemde criteria om goed gevonden te worden in Google Maps.
Het kantoor voldoet aan de eerste twee criteria. Het valt in de juiste categorie, namelijk advocaat/advocatenkantoor.
De afstand is ook geen probleem want zij zijn op dat moment voor mij het dichtstbijzijnde advocatenkantoor. Dan moet het dus aan de prominentie liggen volgens Google.
Prominentie in Google
Om door Google als prominent bedrijf gezien te worden, moet er voldaan worden aan een aantal voorwaarden.
– Hoe bekend is het bedrijf offline? Daar voldoet dit kantoor ruimschoots aan.
– Wat is de ranking van de website in Google ten opzichte van andere vergelijkbare ondernemingen in de omgeving voor dit zoekwoord? Daar zit in dit geval een probleem.
Veel kantoren en bedrijven met meerdere vestigingen hebben problemen met het goed zichtbaar maken van al hun filialen. Dat kan worden opgelost door te beginnen met iedere vestiging een eigen pagina binnen de centrale website te geven. De vestiging in Rotterdam lijkt niet het hoofdkantoor te zijn en heeft geen eigen pagina. Dat komt de ranking in Google niet ten goede.
– Hoe consequent worden de adresgegevens van een bedrijf op verschillende websites weergegeven? Ook hier schort er wat aan de berichtgeving. Er is namelijk voor hetzelfde kantoor nog een vermelding in Google Maps te vinden. Dat is het oude adres waar dit kantoor voorheen gevestigd was.
Waarschijnlijk zal iemand gedacht hebben dat het slim was om op de oude locatie een vermelding in stand te houden, om mensen die niet weten dat het kantoor verhuisd is alsnog op te kunnen vangen.
Op zich helemaal geen vreemde gedachte, maar Google kan dat niet waarderen.
Overigens was dit niet de eerste keer dat ik voor de deur van een advocatenkantoor in Rotterdam heb gestaan en het kantoor zelf niet vertoond werd in Google Maps, maar wel de drie dichtstbijzijnde collega’s.
De grootte van het kantoor speelde daarbij geen enkele rol.
Local marketing is voor elke onderneming belangrijk
Of u nu een advocatenkantoor heeft in Rotterdam, een glashandel in de polder of wat voor onderneming dan ook. Zolang uw directe concurrent beter gevonden wordt in Google dan u, loopt u nieuwe klanten mis en loopt u de kans omzet te verliezen. En dat wil niemand.
Wij helpen u graag om dat te voorkomen.
Update: We hebben dit onderzoek ondertussen uitgebreid naar 180 advocatenkantoren. Bekijk daarvoor ons blog artikel.