Hoe Google ChatGPT zal blijven domineren
Het moet een grote schok op het hoofdkantoor van Google zijn geweest, toen nota bene oud-medewerkers van Google, ChatGPT lanceerde.
ChatGPT zal de geschiedenis ingaan als het bedrijf dat AI voor het grote publiek bereikbaar maakte. De toepassingen waar je ChatGPT voor in kan zetten, leken op dat moment revolutionair.
Het had er zelfs even de schijn van, dat dit de ondergang van Google zou betekenen. Een reactie van Google kon niet uitblijven. De vele miljarden waar Google over kan beschikken, werden ingezet om snel met een tegenzet te komen op het gebied van AI.
Die werd al snel gevonden in Gemini, de AI-tweelingbroer van Google.
Productie
Ik verwacht niet dat Google en ChatGPT in de komende jaren, elkaar veel zullen ontlopen op het gebied van het maken van tekst, beeld en geluid.
Bij iedere update van de software, zal de een of de ander tijdelijk een lichte voorsprong nemen. Je persoonlijke voorkeur en budget, zullen daar bij de keuze voor de een of de ander, ongetwijfeld ook een rol in spelen.
Zoekfuncties
Op het gebied van nauwkeurig zoeken in AI, is het een heel ander verhaal. Daar heeft Google ChatGPT op dit moment bij de strot gegrepen.
In het voorjaar van 2025, kreeg je in ChatGPT nog heel veel zoekresultaten te zien met daarin informatie van Google, Google Maps en Google Bedrijfsprofielen. Als je een route wilde zien naar een getoond bedrijf, dan kun je vanuit ChatGPT, nog steeds direct doorklikken naar Google Maps.
Sinds het najaar, zijn de verwijzingen naar Google een stuk minder geworden. Je komt natuurlijk niet zo sterk over, als je in je antwoorden laat zien dat je voor relevante zoekinformatie, afhankelijk bent van je grote concurrent.
Google Maps
In 2005 werd Google Maps gelanceerd. Bedrijven konden via Google Local, de voorloper van de hedendaagse Google Bedrijfsprofielen, direct in Maps hun gegevens plaatsen.
Naast de navigatiefunctie, is Google Maps uitgegroeid tot een enorme databank van bedrijven met daarbij de waarderingsgegevens van hun klanten. De hoeveelheid data die Google Maps in de afgelopen decennia heeft verzameld, is zo groot, dat geen enkel techbedrijf dat zomaar even inhaalt. Dat lukt Apple niet, dat lukt Bing Places niet, en ChatGPT al helemaal niet.
De laatste heeft geen eigen kaartdata. Zij maken volgens eigen zeggen, gebruik van Mapbox. Op de kaart wordt dan de data gezet, waarvan ChatGPT denkt dat die aansluit bij jouw zoekvraag. De data die wordt gebruikt, is afkomstig van websites en Google Bedrijfsprofielen.
Virtueel Golfen
Tijdens de voorbereiding op mijn presentatie over Local SEO, voor het Virtueel Golf Congres van afgelopen november, keek ik uiteraard ook op ChatGPT. De vraag die ik stelde, was om mij alle indoor golfcentra in de omgeving van Rotterdam te tonen.
Groot was mijn verbazing toen er een indoor golfcentrum in Rotterdam vermeld werd, dat zich in een Martial Arts Studio bevond. Dat is op zich al heel bijzonder, maar die studio bleek zich ook nog eens in Rotterdam in de staat New York te bevinden, gelegen in de Verenigde Staten.

Door op de getoonde routebeschrijvingsknop te klikken, kon Google Maps mij vertellen dat het bijna twaalf uur reizen met het vliegtuig was.
Waarom zou je ChatGPT blijven gebruiken als daar onzinnige informatie uit voortkomt en je voor meer informatie naar Google wordt doorverwezen? Dan ga je toch gewoon gelijk op Google zoeken?
Local Guides
De nauwkeurigheid van de data op Google Maps, wordt mede bijgehouden door vrijwilligers. Wereldwijd heeft Google meer dan honderd miljoen mensen die zich hebben aangemeld als Local Guide. Zij controleren data op Google Maps op juistheid en vullen bij gebreken, de juiste data weer aan. Ook daar kan geen andere kaartprovider tegenop.
YouTube
YouTube is, naast een platform voor bewegende beelden, de nummer twee zoekmachine in de wereld. YouTube is onderdeel van Google. De enorme berg aan data die op YouTube staat, is een geweldige trainingsbron voor AI, maar dan wel die van Google. Probeer daar maar eens tussen te komen.
AI is kostbaar
Ondanks dat het moederbedrijf van ChatGPT, Open AI, vele miljarden binnen haalt uit licenties, abonnementen en investeerders, is de verwachting dat het bedrijf pas in 2030 winstgevend zou kunnen worden.
Ondertussen kan het uiterst winstgevende Alphabet, het moederbedrijf van Google, vele miljarden blijven investeren in hun eigen AI en daarmee hun marktaandeel terugveroveren op ChatGPT. Zeker wanneer zij die AI-functies gratis toegankelijk gaan maken, waar je bij ChatGPT wél voor moet betalen. Wie houdt dat het langste vol, denk je?
Hoe snel en wat er precies gaat gebeuren, blijft nog even onzeker, maar dat Google aan de winnende hand is, daar lijkt geen enkele twijfel over.
