Het belang van Local SEO voor jouw bedrijf of advocatenkantoor in Rotterdam
Local SEO is het online beter vindbaar maken van jouw bedrijf of advocatenkantoor op Google en Google Maps, voor wat betreft de lokale zoekresultaten.
Om te weten of Local SEO voor jouw bedrijf in Rotterdam van toepassing is, open je eerst Google. Vervolgens type je een zoekwoord in dat gerelateerd is aan jouw bedrijf of kantoor.
Wanneer je in de zoekresultaten een Google Maps kaart te zien krijgt met daarnaast een aantal vergelijkbare bedrijven in Rotterdam, dan is het lokale algoritme van Google geactiveerd.
In dat geval kan Local SEO jou helpen om jouw bedrijf hoger in Google te krijgen.
Local SEO wordt ook wel Lokale SEO genoemd.
Zoekwoord + Rotterdam
Het kan zijn dat je, na het invullen van een zoekwoord, als resultaat alleen blauwe linkjes te zien krijgt. Vul dan in het Google zoekveld je zoekwoord in combinatie met Rotterdam in.
Wanneer je dan nog geen lokale zoekresultaten ziet, dan is het lokale algoritme voor dat zoekwoord niet actief.
Het kan ook voorkomen dat je in je zoekresultaat weliswaar geen kaart te zien krijgt, maar dat er maar één Google Bedrijfsprofiel getoond wordt.
Als dat jouw bedrijf is, dan mag ik je feliciteren. Google ziet jouw bedrijf als de expert in Rotterdam, gerelateerd aan het zoekwoord.
Als je echter alleen Google Bedrijfsprofielen van je directe concurrenten ziet en jij wilt ook op dat zoekwoord gevonden worden, dan zijn onze Local Marketing pakketten zeker het overwegen waard.
Waarom is Local SEO belangrijk in Rotterdam?
De eerste reden waarom Local SEO belangrijk is, is dat mensen in grote steden uit heel veer aanbieders kunnen kiezen voor dezelfde diensten en producten.
Zo zijn er in Rotterdam een paar honderd advocatenkantoren die allemaal met elkaar concurreren om de aandacht van die ene potentiële client.
Het verschil tussen wel of niet gezien worden in de lokale zoekresultaten van google, is dan van directe invloed op de dekking van de uren en de winstgevendheid. Een sterke Local SEO strategie kan je daar bij helpen.
Er zijn in Rotterdam natuurlijk nog veel meer bedrijfstakken waarbij de concurrentie binnen de stadsgrenzen groot is. Wat dacht je bijvoorbeeld van accountants, glashandelaren of aanbieders van isolatie voor je woning.
De tweede reden waarom local SEO belangrijk is, is dat mensen online lokaal gaan zoeken wanneer zij dicht bij een beslissing zijn of contact willen opnemen met een bedrijf.
Wanneer je kunt kiezen tussen twee ongeveer gelijkwaardige partijen, dan kiezen mensen toch het liefst voor diegene die het dichts in de buurt zit.
Dan kan je als ondernemer er maar beter voor zorgen dat jouw bedrijf of kantoor, op dat belangrijke moment lokaal goed vindbaar is.
Je Google Bedrijfsprofiel
Wanneer je jouw bedrijfsnaam in Google ingeeft, dan krijg je naast je website ook je Google Bedrijfsprofiel te zien. Het bedrijfsprofiel speelt een belangrijke rol in Google.
Voor het verkrijgen van informatie over jouw bedrijf in Rotterdam, hoeven mensen helemaal niet meer naar jouw website te gaan. Je openingstijden, je telefoonnummer en de routeplanning worden direct in Google getoond.
Die informatie haalt Google direct uit jouw bedrijfsprofiel. Dan is het verstandig om er voor zorgen dat die informatie daar ook correct is en blijft. Dat doe je door Google Bedrijfsprofiel management en Bedrijfsprofiel bewaking.
Binnen Local SEO is het optimaliseren van het bedrijfsprofiel een belangrijk onderdeel voor het beter online vindbaar maken van jouw onderneming.
Hoger in Google
Wanneer je weet dat Local SEO voor jouw bedrijf of advocatenkantoor in Rotterdam van toepassing is, dan kun je door het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel en je website, hoger komen in Google.
Lokaal SEO succes in Rotterdam
Voordat we aan de slag gingen voor een advocatenkantoor in Rotterdam, was het bewuste kantoor voor geen van zijn belangrijkste rechtsgebieden online vindbaar. In Rotterdam zijn over de tweehonderd advocatenkantoren gevestigd.
Door de enorme concurrentie, is een plek op de eerste pagina van Google, niet eenvoudig om te verwezenlijken.
Door het Google Bedrijfsprofiel te optimaliseren, is het advocatenkantoor in de lokale zoekresultaten en Google Maps, eindelijk weer vindbaar. De volgende stap is het aanpakken van de website.
De combinatie van het goed optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel en je website, zijn twee stevige peilers voor het vergroten van je online zichtbaarheid in Google.
Een ander mooi voorbeeld van het vergroten van je lokale vindbaarheid, is het isolatiebedrijf met een vestiging net buiten Rotterdam.
Door het maken van zogenaamde locatie pagina’s, is het bedrijf online nu ook goed vindbaar voor mensen die zoeken op specifieke zoektermen in combinatie met Rotterdam in Google.
Beter vindbaar worden buiten Rotterdam
Los van je bedrijfsprofiel, is het optimaliseren van je website een tweede pijler van Local SEO.
Dat kan zijn om online beter gevonden te worden in Rotterdam, maar ook daarbuiten.
Door het toevoegen van plaats gerelateerde pagina’s aan je website, is het mogelijk om bijvoorbeeld ook in Breda, Dordrecht, Barendrecht, Delft, Den Haag of Zoetermeer, in de organische zoekresultaten gevonden te worden.
Andersom werkt het natuurlijk ook.
Zo hebben wij voor verschillende bedrijven van buiten Rotterdam, er voor gezorgd dat zij online goed gevonden worden voor de combinatie van voor hen belangrijke zoekwoorden+Rotterdam.
Als het goed is zit deze pagina daar nu ook bij.
Local SEO ook voor Apple Maps en Bing Places
Google zal waarschijnlijk nog heel lang marktleider blijven op het gebied van zoekmachines, maar dat betekent zeker niet dat Apple of Bing zich daarbij neerleggen.
Bovendien zijn er voldoende mensen die een voorkeur hebben voor Apple Maps of Bing Places. Dan kun je er maar beter voor zorgen dat jouw bedrijf in Rotterdam daar ook te vinden is.
Ook dat is onderdeel van een sterke Local SEO strategie.