Site pictogram Keaton Online Marketing

180 advocatenkantoren in Rotterdam onder de loep genomen

180 advocatenkantoren Rotterdam

Wat 180 advocatenkantoren in Rotterdam je kunnen leren over het optimaliseren van je lokale vindbaarheid

In november van 2017 publiceerde we de casestudy local marketing – Advocaat Rotterdam. De reden dat we destijds voor advocatenkantoren hebben gekozen, is heel eenvoudig. Door het enorme aanbod aan advocatenkantoren in Rotterdam is de impact van local marketing en local SEO snel inzichtelijk te maken.

Wat opgaat bij het goed vindbaar zijn in de lokale zoekresultaten voor advocatenkantoren in Rotterdam, gaat ook op voor alle bedrijven en organisaties in Nederland die het grootste gedeelte van hun omzet uit de regio halen.

In de eerste casestudy hebben we al aangetoond dat bij een wandeling van net iets meer dan een kilometer, de zoekresultaten op de eerste pagina van Google enorm kunnen verschillen. Dat is een gevolg van het algoritme van Google.

Bij het vertonen van lokale zoekresultaten maakt Google onder andere gebruik van de afstand van de zoeker tot aan het volgens Google meest prominente bedrijf of kantoor voor die zoeker. Wanneer twee bedrijven door Google als even prominent worden beschouwd, dan zal het dichtstbijzijnde bedrijf als eerste worden getoond.

Uitbreiding van het onderzoek naar 180 advocatenkantoren

Voor deze tweede casestudy hebben we ons onderzoeksveld verder uitgebreid.

In eerste instantie hebben we op 40 kilometer buiten Rotterdam in meerdere sessies gegoogeld. We maakten daarbij gebruik van de zoekterm ‘advocaat Rotterdam’ en variaties op die zoekterm. Op die manier konden we de relatieve afstand als ranking factor in Google vrijwel elimineren.

Zo kregen we meer inzicht in hoe Google de 180 advocatenkantoren beoordeelt op prominentie.

We noteerden eerst de advocatenkantoren die in de drie lokale resultaten op de eerste pagina van Google op de laptop naar boven kwamen. Vervolgens klikten we door via Meer plaatsen naar Google Maps om daar nog meer advocatenkantoren te vinden.

Daarnaast hebben we voor dit onderzoek twee routes in de stad gereden en gelopen. We reden vanaf het Marconiplein naar de Euromast, de Erasmusbrug en de Van Brienenoordbrug. We liepen op de warmste dag van het jaar een route vanaf het Hofplein naar het Rodezand en de Pim Fortuynplaats met als eindpunt de Veerhaven.

Op verschillende locaties herhaalden we dezelfde zoekacties met dezelfde zoektermen op een smartphone. Daarbij gebruikten we de iOS Google App op een iPhone 6.

Op die manier vonden we diverse advocatenkantoren die niet eerder in Google naar boven waren gekomen bij onze sessies vanaf locaties buiten Rotterdam. Kennelijk vond Google ze daar niet prominent genoeg voor.

Uiteindelijk hebben we 180 advocatenkantoren opgenomen in ons onderzoek. Een mooi maar volledig willekeurig aantal. Met een dekkingsgraad van bijna 53% van alle advocatenkantoren in Rotterdam echter meer dan representatief genoeg om conclusies te kunnen trekken.

Hoe scoren de 180 advocatenkantoren in Rotterdam?

Het optimaliseren van de lokale online vindbaarheid van een bedrijf of kantoor, wat local SEO wordt genoemd, is nog niet zo heel bekend in Nederland. Het is dan ook niet zo vreemd om te ontdekken dat vrijwel geen enkele van de 180 advocatenkantoren hun online aanwezigheid voor 100% heeft geoptimaliseerd.

Daarbij hebben we het over optimaliseren van de Google Mijn Bedrijf-vermelding* (verder GMB-vermelding) in combinatie met de website van het advocatenkantoor.

De cijfers

Aan de hand van een aantal cijfers zullen we hier wat dieper op ingaan.

1.

Om gevonden te kunnen worden in de lokale vermeldingen op de eerste pagina van Google is het een absolute voorwaarde dat je onderneming in Google Maps te vinden is. We ontdekten een kantoor dat helemaal geen Google vermelding had.

Ondanks een mooi koperen naambordje aan de muur en een eigen website had Google geen bedrijfsvermelding aangemaakt.

Bij een ander kantoor had Google Maps bij het scannen van de straat weliswaar een naambordje aan de muur gevonden, maar wist het niet wat voor een bedrijf daar zat. Dat resulteerde weliswaar wel in een Google vermelding, maar dan een van de straatlocatie en niet van het advocatenkantoor dat zich daar gevestigd heeft.

Het gevolg is dat beide advocatenkantoren niet via Google zoeken of Google Maps terug te vinden zijn.

Een advocatenkantoor, of ieder ander bedrijf, dat niet in Google Maps te vinden is, loopt onherroepelijk omzet mis. Zeker in het geval van advocaten. Per maand wordt er meer dan 1000 keer online naar een advocaat in Rotterdam gezocht (cijfers van Google Ads).

Daar moet je toch heel wat netwerkborrels voor aflopen om hetzelfde aantal mensen te kunnen bereiken.

Bovendien zijn mensen die online op zoek gaan naar een advocatenkantoor meestal dichtbij het daadwerkelijk inhuren van een advocaat. Er moet immers al wat gaande zijn voordat je online op zoek gaat naar een advocatenkantoor. Dat doe je niet zomaar.

Google Posts

Mensen die via Google zoeken naar een advocatenkantoor zijn op zoek naar informatie. Google biedt bedrijven de mogelijkheid om via posts in de GMB-vermelding, direct de aandacht te vangen van de zoeker.

Mits goed ingezet kunnen deze Google Posts extra cliënten opleveren. In ons onderzoek hebben we echter maar één advocatenkantoor gevonden dat een post had geplaatst.

2.

Een absolute basis bij het optimaliseren van local SEO is het 100% invullen van alle basisgegevens die Google vraagt voor de GMB-vermelding. Voor ons onderzoek hebben we de Google Mijn Bedrijf-vermeldingen van 180 advocatenkantoren bekeken. Daarbij vonden we slechts twee advocatenkantoren die de basisgegevens voor 100% hadden ingevuld.

Dat is overigens niet iets dat we alleen bij advocatenkantoren zien. Google is constant bezig met maken van aanpassingen aan de GMB-vermelding. Die aanpassingen kunnen inhouden dat er plots extra informatie moet worden toegevoegd aan de basisgegevens.

Als er echter niemand is die verantwoordelijk is voor het Google Mijn Bedrijf management, dan valt je score in dat geval direct naar 80%. Dat kan ten koste kan gaan van de ranking in Google ten opzichte van ondernemingen die wel een 100% score halen. **

Vragen en antwoorden

14.

Het is tegenwoordig voor iedereen mogelijk om direct in de GMB-vermelding vragen te stellen en antwoorden te geven zonder dat de desbetreffende onderneming of het advocatenkantoor dat in de gaten heeft.

Helaas zijn dat niet altijd even zinnige vragen, maar het is goed om die vragen en antwoorden in de gaten te houden. Er zou daar zomaar een openlijk discussie kunnen ontstaan over uw onderneming op uw eigen bedrijfsvermelding in Google. Zonder dat u er van af weet.

Ook kom het voor dat mensen op die plaats directe hulpvragen stellen. Wanneer je daar niet op reageert, kan je dat omzet kosten.

Bij ons onderzoek kwamen we bij 14 van de 180 advocatenkantoren, in totaal 15 vragen tegen. We vonden echter maar 1 reactie van een kantoor.

40.

Maar liefst 40 advocatenkantoren maakten op de een of andere manier inbreuk op de terms of service van Google bij het gebruik van hun bedrijfsvermelding. Je zou denken dat Google daar zelf bovenop zit maar dat is veelal (nog) niet het geval.

Bij inbreuken moet je in dit geval denken aan extra toevoegingen aan de officiële naam van het kantoor.

Staat een kantoor bijvoorbeeld officieel ingeschreven als Smit Advocaten en staat er in de GMB-vermelding ‘Smit Advocaten Rotterdam – Internet jurist’ dan valt dat onder SPAM. Bovendien kunnen extra toevoegingen een inbreuk op de terms of service van Google opleveren.

Reviews en reacties

Een andere vorm van inbreuk op de terms of service van Google die we regelmatig gezien hebben, is het misbruik bij reviews.

Reviews hebben weliswaar een steeds kleinere rol bij het ranken in Google, maar het speelt natuurlijk wel een rol bij het kiezen van een advocatenkantoor. We ontdekten dat werknemers van een kantoor onder hun eigen naam reviews schreven over hun eigen advocaten. Niet echt handig en bovendien misleidend.

In totaal vonden we bij alle 180 advocatenkantoren maar liefst 377 reviews. Opmerkelijk daarbij was dat we een kantoor tegenkwamen dat goed was voor bijna 20% van alle reviews. Een zeer onwaarschijnlijk hoog aantal.

Reageren op reviews blijkt nog een moeilijk iets te zijn voor de advocaten. We vonden slechts 82 reacties op al die reviews. Haal je daar de 72 reacties vanaf van het eerder omschreven kantoor, dan blijven er nog maar tien reacties over.

Google zelf heeft aangegeven dat het reageren op reviews een klein beetje helpt in de ranking van je GMB-vermelding. Dat zouden dus meer advocatenkantoren kunnen gaan doen. ***

61.

Google heeft er baat bij dat de door Google aangeboden informatie zo compleet mogelijk is. Dat doen zij onder andere door zelf bedrijven op Google Maps te zetten. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door het rond laten rijden van camerawagens.

De verkregen opnames worden vergeleken met de gegevens die Google voor die locaties online kan vinden. Vinden ze een match en is er voor die locatie nog geen bedrijf geregistreerd op Google Maps, dan maakt Google zelf een ongeverifieerde GMB-vermelding aan.

Zo zijn er in Nederland duizenden bedrijven en kantoren die ongeverifieerd op Google te vinden zijn.

In ons onderzoek ontdekten we dat maar liefst 61 van de 180 advocatenkantoren hun GMB-vermelding niet hebben geclaimd. Daarmee laten ze een enorme kans liggen op het ontvangen van meer cliënten.

Zeker in gebieden waar de concentratie van advocatenkantoren hoog is en de concurrentie wel hun local SEO op orde heeft.

Foto’s

91.

Bij 91 van de 180 advocatenkantoren is de enige foto op de GMB-vermelding de foto van Google Street View. Zelfs bij geclaimde vermeldingen komt dat nog veel voor. Dat komt niet erg professioneel over. Foto’s zijn juist een geweldige mogelijkheid om het kantoor te profileren.

Bovendien ziet Google graag relevante foto’s. Het is niet voor niets dat er in het Google Mijn Bedrijf-account veel aandacht wordt gegeven aan fotobeheer.

180 websites van advocatenkantoren

Van alle 180 advocatenkantoren die we meenamen in dit onderzoek hebben we ook gekeken naar de bijbehorende websites.

Het uiterlijk en de professionele uitstraling van de 180 websites die we hebben bekeken is in het algemeen behoorlijk goed te noemen. Er is op dit gebied een hele grote middenmoot met enkele uitschieters naar boven en enkele websites die echt niet meer van deze tijd zijn.

Uiterlijk en uitstraling hebben echter weinig invloed op de vindbaarheid van de website en de bijbehorende GMB-vermelding.

De kwaliteit van de content en de mate van optimalisatie van een website zijn echter wel van invloed op de ranking van de GMB-vermelding in de lokale zoekresultaten en de ranking van de website zelf.

Zeker bij advocatenkantoren met meerdere vestigingen is er nog een enorme stap te maken met betrekking tot local SEO.

63.

Een ding viel tijdens het langsgaan van al die websites echt op. Maar liefst 63 van de 180 advocatenkantoren vermelden op hun website niets over het cookiebeleid of een privacyverklaring.

Het heeft hoogstwaarschijnlijk geen invloed op de ranking in Google van die advocatenkantoren, maar zeer opmerkelijk is het wel.

90.

Wat zeker wel van invloed kan zijn op de ranking in Google is het gebruik van HTTPS: in plaats van HTTP: bij het hosten van een website. Een website met HTTPS: kunt u herkennen aan het welbekende slotje in het browservenster.

HTTPS: is een veiligheidsprotocol dat moet voorkomen dat buitenstaanders mee kunnen kijken wanneer iemand op uw website iets invult. Zelfs wanneer er op een website geen invulvelden te vinden zijn, dan nog geeft Google de voorkeur aan websites met HTTPS: boven HTTP: .

Maar liefst 90 van de 180 advocatenkantoren maakten voor hun website nog geen gebruik van HTTPS:.

Conclusie

De online vraag op Google naar advocaten en advocatenkantoren is groot. Er zijn echter nog maar weinig advocatenkantoren die optimaal gebruik maken van de vele instrumenten die hen ter beschikking staan.

In onze ervaring verschillen zij daarin maar weinig van andere bedrijfstakken en andere ondernemingen door geheel Nederland en daarbuiten. Op het gebied van local marketing en local SEO zijn nog flinke stappen te maken bij het vinden van nieuwe cliënten.

Daar helpen wij je graag bij.

* In America wordt dit het Knowledge panel genoemd dat via het Google Mijn Bedrijf-account wordt beheerd. * *In Nederland noemt Google het zelf het Kennisvenster of lokaal bedrijfsprofiel. Die naam wordt echter zelden gebruikt. Er wordt hier gebruik gemaakt van GMB-vermelding of Google bedrijfsvermelding of bedrijfsvermelding in Google.

** Voor klanten van onze Local Marketing abonnementen houden we dit soort wijzigingen constant in de gaten. Bij eventuele wijzigingen van Google passen we de bedrijfsvermeldingen direct aan. Zo blijven de bedrijfsvermeldingen altijd 100% ingevuld en de voorsprong op de concurrenten hierin behouden.

*** Voor klanten van onze Local Marketing abonnementen reageren we onder andere op reviews en houden we zicht op de vragen & antwoorden op de GMB-vermelding. Reageren op reviews en het beantwoorden van vragen is voor een buitenstaander die minder emotioneel betrokken is bij de onderneming, vaak makkelijker.

Mobiele versie afsluiten