Wat is de ART-factor?
De ART-factor is een acroniem dat staat voor Aandacht, Relevantie en Toegevoegde waarde, gericht op de gewenste doelgroep.
Wie ooit van mij een presentatie heeft gezien, of een marketingtraining heeft gehad, die weet dat ik de ART-factor heb ontwikkeld om te beoordelen of een marketingstrategie van een bedrijf of organisatie, effectief aansluit bij de gewenste doelgroep.
Wanneer dat op alle punten zo is, dan krijgt de marketingstrategie de ART-factor.
Alles start bij het creëren van de juiste aandacht.
Aandacht
Ieder bedrijf wil aandacht genereren voor zijn producten of diensten.
Al heb je, objectief gemeten, de allerbeste producten of diensten, zonder aandacht weet niemand dat en gebeurt er, helemaal, niets.
Het creëren van aandacht is helemaal niet zo moeilijk.
Je kunt tegenwoordig online voor een paar tientjes, enorm veel aandacht kopen. Maar de vraag is, of je aan al die aandacht als ondernemer, ook daadwerkelijk wat hebt.
De doelstelling van een effectieve marketingstrategie, is dan ook het creëren van aandacht bij de juiste doelgroep.
De A staat ook voor het creëren van aandacht op de plaats waar jouw doelgroep actief is. Dat kan zowel online als offline zijn.
Relevantie
Bij de R van relevantie, gaat het over wat jouw ideale klanten relevant vinden.
Ik heb misschien nieuws voor je, maar je klanten zijn helemaal niet zo in jou en je bedrijf geïnteresseerd. Verhalen over hoe geweldig jouw bedrijf is, of welke nieuwe mijlpaal jullie nu weer met elkaar hebben behaald, interesseert ze maar weinig.
Ze zijn in veruit de meeste gevallen alleen maar geïnteresseerd in wat jij voor hen kan doen en of je een betrouwbare partij bent.
Daar moet in je marketing dan ook de focus op liggen.
Relevantie gaat in de ART-factor ook over relevantie in de ogen van zoekmachines, zoals Google en ChatGPT search.
Toegevoegde Waarde
Ook hier geldt weer dat het gaat om wat jouw klanten als jouw toegevoegde waarde ervaren.
Het gaat daarbij vaak juist niet om wat jij als ondernemer zelf denkt dat je toegevoegde waarde is.
Als jij aan mij, als potentiële klant, niet kunt uitleggen waarin jij je onderscheidt van je directe concurrenten, voor wat betreft zaken die ik belangrijk vind, dan kan ik jou eigenlijk alleen maar beoordelen op je prijs en je levertijd.
Daarbij wordt je toegevoegde waarde al vrij snel gereduceerd tot de goedkoopste prijs of de snelste levertijd. Een spiraal waar maar weinig ondernemers in willen zitten.
De ART-factor is gericht op je kernklanten
Om je marketing de ART-factor mee te geven, adviseer ik je jouw marketing vanaf nu op je kernklanten te richten.