Keaton Online Marketing

Keaton Helpt ondernemers en advocaten aan meer klanten en extra omzet via bewezen online marketing strategieën, zoals Local SEO

  • Voor jou
    • Local SEO
      • Local marketing
      • Local Social Media
    • Google Bedrijfsprofiel
      • Google Bedrijfsprofiel Management
      • Google Bedrijfsprofiel Bewaking
      • B2B Google Bedrijfsprofiel
      • Advocaten Google Bedrijfsprofiel
      • Meerdere locaties beheren
      • Online meeverhuizen
    • Local Marketing pakketten
    • Apple Business Connect
    • SEO
    • Content marketing
      • Content creatie en strategie
    • Website design
      • Websites voor ondernemers
      • Wat kost een website?
  • Art-factor
    • Kernklanten
  • Blog
  • Contact
    • Over ons
    • Reviews
    • U en jij, ik en wij
Is SEO dood?

23/11/2025 By Maurice Smit

Is SEO dood?

SEO is niet dood

Is SEO dood of nog steeds relevant?

Sinds de introductie van ChatGPT kun je LinkedIn niet meer openen, of de een of andere zogenaamde ‘GEO/AIO/EIEIO/LLM- expert’ kondigt de dood aan van SEO.

Nu is het echt niet de eerste keer SEO dood wordt verklaard. Dat was ook al zo bij de introductie van Facebook en Twitter.

Maar om in de geest van de woorden van Mark Twain te spreken:

‘De berichtgeving over het overlijden van SEO, is zwaar overdreven.’

Het valt natuurlijk niet te ontkennen dat ChatGPT impact heeft op het aantal bezoekers, dat nog doorklikt naar je website. Die dalende trend is al jaren geleden ingezet. Ook op Google.

Ook valt niet te ontkennen, dat een deel van de bevolking hun informatie zoekt op Instagram, YouTube of TikTok. Zij zoeken in eerste instantie helemaal niet op Google of ChatGPT.

Maar is SEO dan dood? Ik denk het tegendeel.

Ieder platform waar mensen naar informatie zoeken, wordt op dat moment een zoekmachine

Staat SEO, vertaald naar het Nederlands, niet voor zoekmachineoptimalisatie? Maakt het dan nog uit welke zoekmachine je gebruikt?

De verkopers van GEO- en LLM-diensten, willen je graag laten geloven dat het heel specialistisch werk is. Daarmee laten ze vooral zien dat ze maar bar weinig ervaring hebben met SEO.

Alle voorbeelden van zogenaamde specialistische optimalisatietechnieken voor GEO, zijn optimalisatietechnieken die iedere ervaren SEO-expert al jaren toepast. Er is op dat gebied voorlopig niets nieuws onder de zon.

Als dat er, in jouw ervaring met SEO-bureaus, nog nooit is uitgekomen, dan heb je helaas toch echt voor de verkeerde partij gekozen.

Top 5 meest bezochte websites in Nederland

Best bezochte websites in Nederland

Wanneer je op SEMRUSH kijkt, naar de lijst van de vijf meest bezochte websites in Nederland van oktober 2025, dan zie je dat Google op desktop ruim 5x zo groot is als ChatGPT. Op mobiel is dat zelfs maar liefst 46 keer! Oo het gebied van zoeken, wint Google het ruimschoots van ChatGPT.

Realiseer je ook dat veel mensen die ChatGPT gebruiken, daar helemaal niet zijn om iets op te zoeken. Ze zijn daar om teksten of foto’s te laten maken.

LLM is niet hetzelfde als Search

Helaas hebben we geen inzicht in de verhouding tussen ChatGPT Creatie en ChatGPT Search.

Wanneer je de verhouding tussen desktop en mobiel bekijkt, dan is het echter vrij aannemelijk dat het werkelijke ‘zoekvolume’ op ChatGPT niet echt heel groot is. Op je mobiel iets creëren, is immers niet zo makkelijk.

Betekent dat nu, dat je vindbaarheid vergroten in ChatGPT niet zinvol is?

Zeker niet, maar dat is iets wat iedere ervaren SEO-expert voor je kan regelen. Daar heb je echt geen GEO/AIO/EIEIO/LLM-expert voor nodig.

Meer weten over hoe jouw bedrijf online beter vindbaar wordt? Neem dan gerust contact met ons op.

Categorie: AI, SEO

Keaton helpt ondernemers en advocatenkantoren aan meer klanten en extra omzet
Dat is wat wij doen

  • Over ons
  • Reviews
  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Algemene Voorwaarden

Keaton Online Marketing © 2025