Site pictogram Keaton Online Marketing

Local SEO zorgt voor meer klanten en extra omzet

Local SEO

Wat is Local SEO?

Local SEO staat voor lokale zoekmachine optimalisatie. Het wordt in het Nederlands ook wel  lokale SEO genoemd.

Het is een marketingstrategie die gericht is op het optimaliseren van de online vindbaarheid van je bedrijf, kantoor of instelling, in de lokale zoekresultaten. Dat kan zowel voor de regio waarin je gevestigd bent, als voor de regio’s buiten je vestigingsplaats.

Bij een professionele Local SEO – strategie, worden zowel je website als je Google-bedrijfsprofiel geoptimaliseerd.

Hoe weet ik of Local SEO voor mij van toepassing is?

Om te weten of Local SEO voor jouw bedrijf of organisatie van toepassing is, ga je eenvoudig naar het zoekvenster van Google. Daar voer je jouw belangrijkste zoekwoorden, je beroep of de dienst die je verleent in.

Zie je vervolgens in de zoekresultaten, na de eventuele advertenties, een kaart weergegeven met daaronder meerdere bedrijven (linker voorbeeld), dan is het lokale algoritme van Google geactiveerd.

Wordt er echter op jouw scherm een enkel bedrijf getoond, op je mobiel bovenaan en op je desk- of laptop rechts, dan betekent dat ook dan het lokale algoritme actief is.

In beide gevallen is Local SEO de manier om  je bedrijf of organisatie online beter vindbaar te maken.

Wat is het verschil tussen SEO en Local SEO?

Het grote verschil tussen Local SEO en SEO is, dat de eerste zich richt op Google’s lokale algoritme en Google Maps, en de tweede op het standaard algoritme.

Er is een overlap tussen die twee, maar er zijn ook verschillen. Een daarvan heeft te maken met het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel.

Hoe snel werkt Local SEO?

Het eerlijke antwoord op de vraag hoe snel werkt Local SEO?, is binnen een paar uur en misschien wel meer dan een jaar.

Ondernemers willen het liefst snel resultaat zien van hun investeringen. Dat is begrijpelijk. Maar het uitvoeren van een goed opgezette Local SEO strategie kost gewoon tijd.

Wanneer de concurrentie in de buurt groot is, of wanneer de kwaliteit van de online aanwezigheid van het bedrijf laag is, kan het wel drie tot vier maanden duren voordat de eerste kleine resultaten geboekt kunnen worden.

Dat wil niet zeggen, dat het niet ook snel kan gaan. Zeker bij het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel, is het soms al binnen een paar dagen merkbaar.

Alleen kan niemand jou dat garanderen.

Is Local SEO ook zinvol voor B2B bedrijven?

Het is een misvatting dat Local SEO alleen voor B2C bedrijven zou werken en niet voor B2B.

Het enige dat bepalend is, is of Google lokale resultaten toont, wanneer je aan jouw B2B bedrijf gerelateerde zoektermen invoert.

Mochten die niet direct verschijnen, zet dan achter je zoekwoord ‘in de buurt’ of je plaatsnaam. De kans is groot dat er dan wel lokale resultaten getoond worden.

Zie je dan nog steeds geen lokale resultaten, focus je dan alleen nog op standaard SEO en Google Bedrijfsprofiel management.

Maakt het uit waar in Nederland je gevestigd bent?

Het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel en je website, is altijd zinvol wanneer je boven jouw directe concurrent in de lijst van zoekresultaten gevonden wilt worden. Daarbij maakt het niet uit waar in Nederland, België of waar dan ook ter wereld, je gevestigd bent.

De concentratie van vergelijkbare concurrenten bij jou in de buurt, speelt een grotere rol dan in welke plaats je gevestigd bent.

In een plaats als Waalwijk, Oosterhout, Gilze-Rijen of Delft, heb je vaak veel minder concurrentie dan in een grote stad zoals bijvoorbeeld Tilburg, Breda, Rotterdam of Den Haag.

In de Rotterdamse wijk Het Scheepvaart Kwartier kun je bijvoorbeeld bijna net zoveel advocatenkantoren vinden, als in de hele stad Zoetermeer. Bij minder directe concurrenten in de buurt, zullen de resultaten sneller beter worden.

Dat wil echter niet zeggen dat Local SEO bij veel concurrentie niet zinvol is. Integendeel.

Des te meer directe concurrenten er in de buurt zijn, des te meer redenen om je boven je concurrenten uit te willen knokken.

Het kan alleen wel langer duren voordat je de vruchten van je inspanningen kunt plukken, dan bij situaties waarin je te maken hebt met minder sterke concurrentie.

Grotere regio bij lage concurrentie

Bij het tonen van lokale resultaten voor concurrerende bedrijven die ver uit elkaar liggen, zoals bij B2B vaak het geval is, wordt de getoonde regio ook vergroot.

Wanneer er in je eigen plaats, in de ogen van Google, geen relevante bedrijven te vinden zijn die passen bij jouw zoekopdracht, moet je er dus niet raar van opkijken, dat je ineens bedrijven uit half Nederland te zien krijgt.

Dat wil overigens niet zeggen dat er bij jou om de hoek geen vergelijkbaar bedrijf te vinden zou zijn.

Maar als zij in de ogen van Google geen prominent bedrijf zijn ten opzichte van de wel getoonde bedrijven, dan hebben zij hun Local SEO zeker niet op orde.

Ondernemingen met meerdere vestigingen

Ondernemingen met meerdere locaties in verschillende steden, of meerdere vestigingen binnen een plaats, kunnen veel baat hebben bij Local SEO.

Al was het alleen al door de verschillende Google Bedrijfsprofielen goed te managen. Wat ook helpt is om op de website de verschillende vestigingen een eigen geoptimaliseerde pagina te geven.

Een correcte integratie van de verschillende Google Bedrijfsprofielen en de daarbij horende vestigingspagina’s, levert je niet alleen een betere online zichtbaarheid op, maar ook meer tevreden klanten.

Zo heb ik zelf bij meerdere van de allergrootste advocatenkantoren in Nederland voor de deur gestaan, of zelfs bij hen in het gebouw gezeten, om er achter te komen dat ze niet getoond worden bij de eerste drie lokale resultaten als ik het zoekwoord Advocatenkantoor in Google ingeef.

De oorzaak daarvan was vaak terug te leiden naar problemen in het goed neerzetten van de verschillende vestigingen op de website.

Hoe ziet een effectieve Local SEO strategie eruit?

Een goed opgezette Local SEO strategie omvat:
1. Claimen, optimaliseren en het managen van je Google Bedrijfsprofiel.
2. Reputatiemanagement door actief om te gaan met online reviews.
3. Het goed vindbaar en relevant maken van je website voor het lokale algoritme.

Google Bedrijfsprofiel

De eerste stap in een effectieve Local SEO strategie is het claimen van je Google bedrijfsprofiel. Google heeft op basis van alle gegevens die zij zelf verzamelen van vrijwel alle bedrijven en instellingen in Nederland, een Google Bedrijfsprofiel gemaakt.

Nadat je jouw Google Bedrijfsprofiel hebt geverifieerd, vul je alle velden waar Google om vraagt, volledig en correct in. Wanneer je eenmaal jouw bedrijfsprofiel hebt ingevuld, doe je er goed aan om de gegevens in je profiel te bewaken.

Zowel de mensen die jouw profiel zien, als Google zelf, kunnen informatie op je bedrijfsprofiel aanpassen, toevoegen of zelfs alle gegevens verwijderen. Dat kan direct een negatieve invloed hebben op je lokale vindbaarheid.

Daarom is Google Bedrijfsprofiel management een belangrijk onderdeel van een succesvolle Local SEO en lokale marketingstrategie.

Website optimalisatie

De tweede stap in Local SEO, is het optimaliseren van je website. Dat begint in eerste instantie met het maken van content waar je bezoekers naar op zoek zijn.

Daarnaast is het belangrijk om in je content lokale pagina’s op te nemen. Zeker wanneer je ook in andere plaatsen buiten je eigen vestigingsplaats, online goed gevonden wilt worden.

Local Marketing Pakketten

Mocht je hulp nodig hebben bij dit alles, dan zijn onze Local Marketing Pakketten zeker iets voor jou.

Mobiele versie afsluiten