Site pictogram Keaton Online Marketing

Local marketing helpt je aan meer klanten en extra omzet

Local marketing werkt

wat is Local marketing

Wat is Local Marketing?

Local marketing zijn marketingactiviteiten die specifiek gericht zijn op een lokaal- of regionaal publiek, die online op zoek is naar een bedrijf, product of dienst. Het bedrijf dat zijn local marketing het beste op orde heeft, blijft zijn directe concurrenten lokaal de baas.

Van de miljarden zoekopdrachten die Google dagelijks te verwerken krijgt zijn één op de vijf zoekopdrachten lokaal gericht. Mensen zoeken niet naar een willekeurig bedrijf, product of dienst. Ze zoeken die bij hun in de buurt of in een specifieke plaats. Dat doe je zelf toch ook?

Daar is Google zich goed bewust van. Het is exact de reden dat wanneer je op zoek bent naar een pizzeria, dat je in de zoekresultaten een pizzeria bij jou in de buurt te zien krijgt. In dat geval wordt namelijk het lokale algoritme van Google geactiveerd.

Je kunt het lokale algoritme herkennen aan de kaart met drie uitgelichte bedrijven die op de eerste pagina van Google te zien is. Zie je een kaart, dan is het lokale algoritme actief.

Je kunt het local algoritme ook herkennen aan de plaatsnamen die op de pagina getoond worden bij de blauwe linkjes. Dit zijn de organisch gevonden lokale zoekresultaten.

Is local marketing ook voor jouw bedrijf van belang?

Google maar eens op jouw eigen beroep of de dienst die je levert.

De kans dat je dan ook een kaart met lokale resultaten te zien krijgt is echt bijzonder groot. Het maakt daarbij niet uit of je nu een advocatenkantoor, een isolatiebedrijf of bijvoorbeeld een groothandel in kerstpakketten runt.

Zie jij een kaart met een aantal bedrijven, of wordt er een enkel bedrijfsprofiel getoond? Dan is local marketing ook voor jouw bedrijf belangrijk.

Het optimaliseren van de vindbaarheid van jouw bedrijf in het lokale algoritme, is de basis van local marketing.

Local Marketing voor grote merken

Bekende merken hebben nogal eens de neiging om het lokale aspect te verwaarlozen. Het is natuurlijk ook veel sexyer om je met een grote landelijke mediacampagne bezig te houden dan met local marketing.

Daarbij wordt echter wel voorbij gegaan aan het feit dat mensen zich vooral lokaal oriënteren. Bovendien hebben mensen door het plaatsen van reviews bij de lokale zoekresultaten, direct invloed op de reputatie van een merk. Misschien niet direct landelijk, maar toch op zijn minst regionaal.

Daarom zouden ook grote merken met een of meerdere fysieke locaties, toch op z’n minst een persoon binnen de organisatie verantwoordelijk moeten maken voor het actief managen van de local marketing.

Local Marketing strategie

Een goed georganiseerde local-marketingstrategie bestaat uit drie stappen.

Stap 1. Local SEO
Stap 2. Local contentmarketing
Stap 3. Local social media

Stap 1. Local SEO

Local SEO zorgt ervoor dat klanten jouw bedrijf online goed kunnen vinden. Zowel thuis achter de computer als op straat bij jou in de buurt.

Omdat reviews van invloed kunnen zijn op een betere ranking in de lokale zoekresultaten, is review management bij ons een vast onderdeel van een goed uitgevoerde local-marketingstrategie. Dat is uiteraard ook goed voor je online reputatie.

Stap 2. Local contentmarketing

Voor veel mensen hebben verhalen uit de directe omgeving een streepje voor. Daar kun jij door de inzet van de juiste content gebruik van maken. Op die manier zal je sneller een band opbouwen met  jouw publiek en klanten.

Bovendien kunnen zogenaamde locatie pagina’s ervoor zorgen dat jouw bedrijf ook goed gevonden wordt in plaatsen waar je zelf geen fysieke locatie hebt. Die content is zeer effectief voor het laten groeien van je bedrijf.

Voor zowel stap 1 en stap 2 kun je van ons hulp krijgen via onze local marketing pakketten.

Stap 3. Local social media

Local social media is vele malen effectiever dan vaak wordt gedacht. Toegegeven, social media is lang niet voor ieder bedrijf even effectief. Maar vaker wel dan niet. Mits goed uitgevoerd natuurlijk.

Voor winkeliers en horeca kan Social media nog steeds zeer effectief zijn.

Maar ook wanneer je alleen maar actief bent op LinkedIn of YouTube, dan kun je met een goed uitgevoerde local social mediastrategie je klanten nog steeds goed blijven informeren en aan je binden. Mits je ervoor zorgt dat je voor jouw publiek interessante contant weet te creëren.

Ook daar kunnen wij je bij helpen als je daar behoefte aan hebt.

Local Marketing in de sales funnel

Onafhankelijk onderzoek in opdracht van Google wees in 2014 al uit dat maar liefst 80% van alle mensen weleens gebruik maakt van lokaal gerichte zoektermen. Uit dat onderzoek bleek ook dat mensen die online een lokale zoekterm gebruiken, eerder tot een aanschaf overgingen.

Na een lokaal gerelateerde zoekopdracht ging 18% over tot een aanschaf terwijl dat percentage bij een vergelijkbare zoekterm die niet lokaal gericht was daalde naar 7%.

Jouw potentiële klant is dus ruim 2,5x eerder bereid om tot een aanschaf over te gaan na een lokale zoekactie op Google dan na een niet -lokaal- gerichte zoekopdracht. Dan kun je er dus maar beter voor zorgen dat ze jouw bedrijf lokaal goed kunnen vinden als zij geld willen gaan uitgeven.

Bovendien neemt ruim 45% van alle mensen binnen 24 uur actie nadat zij op het internet een lokale zoekopdracht hebben uitgevoerd.

In datzelfde onderzoek kwam ook naar voren dat consumenten tijdens het gehele aanschaf proces lokale zoektermen gebruiken.

Informatie fase

Als een potentiële klant nog aan het nadenken is over een eventuele aankoop, worden er lokaal gerichte zoekwoorden gebruikt om nuttige informatie te vinden.

Onderzoek fase

Op het moment dat je potentiële klant besloten heeft om tot een aankoop over te gaan, zal de klant onderzoek gaan doen naar de verschillende aanbieders en de alternatieven. Ook dan worden er lokaal gerichte zoektermen gebruikt.

Koop fase

Het zal je niet verbazen dat wanneer de keuze eenmaal gemaakt is, dat er op het moment van aankoop wederom gebruik gemaakt wordt van lokale zoektermen.

De fase na de aanschaf

Na de aankoop zal bij eventuele vragen of problemen, online ook gebruik worden gemaakt van lokale zoektermen.

Het belang van local marketing blijft alleen maar toenemen

Om ook op de langere termijn goed vindbaar te blijven is het voor noodzakelijk om je local marketing regelmatig te verfrissen. De trend naar steeds meer lokaal gerichte zoekopdrachten zal de komende jaren alleen maar blijven toenemen. Dat is gewoon niet meer tegen te houden.

Bedrijven die serieus aan de slag gaan met hun online local marketing, zullen daar langdurig van blijven profiteren. Zeker nu Google steeds vaker de nieuwe homepage van je bedrijf is.

Local store marketing is net wat anders

In de wereld van de supermarktketens wordt ook gebruik gemaakt van de term local marketing. Binnen de context van supermarkten heeft de term echter een heel andere betekenis dan die wij hanteren.

In de wereld van supermarkten is local marketing een vereenvoudiging van de term local store marketing. Je zou het ook kunnen omschrijven als buurtmarketing.

Het komt voort uit de 4 P’s zoals die in de marketinghandboeken gehanteerd worden. Dan hebben we het over de welbekende factoren product, prijs, plaats en promotie.

Winkelketens zoals Jumbo of Plus kunnen per locatie enorm verschillen qua productaanbod. Bepaalde producten zijn nu eenmaal in de ene plaats veel populairder dan in andere delen van het land.

In Friesland worden er bijvoorbeeld meer suikerbroden verkocht dan worstenbroodjes. En in Brabant is dat absoluut andersom. Supermarkten spelen daar natuurlijk op in door het aanbod per locatie te variëren.

Maar ook de prijzen voor dezelfde producten kunnen per locatie, binnen dezelfde supermarktketen, variëren.

Voor het promoten van de lokale supermarkt zal deze graag aansluiting zoeken bij de lokale gemeenschap. Dat kan bijvoorbeeld door het sponsoren van een lokaal sportteam of evenement. Maar ook door, naast de landelijke promotiecampagnes, te adverteren in de regionale dagbladen en sufferdjes.

Hoewel de door ons gehanteerde definitie van local marketing zeker ook van toepassing is op die van supermarkten, sluit de door supermarkten gehanteerde definitie veel beter aan bij local store marketing.

Het is in dat kader een heel ander begrip.

Mobiele versie afsluiten