Site pictogram Keaton Online Marketing

De zin en onzin van linkbuilding in 2019

Linkbuilding zin en onzin

Is linkbuilding nog steeds de oplossing om hogerop te komen in Google?

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen: ja, inkomende linkjes van andere websites naar die van jou zijn nog steeds van invloed op je ranking in Google. Het belang van het verkrijgen van steeds meer inkomende linkjes, wat linkbuilding wordt genoemd, kan ervoor zorgen dat jouw website hoger komt te staan dan de website van je concurrenten.

Het belang van linkbuilding is, vanwege het alsmaar doorontwikkelen van de kunstmatige intelligentie van Google, echter aan het afnemen. Zeker bij sterk geoptimaliseerde en zeer competitieve zoekwoorden krijgt het aantal inkomende linkjes steeds meer concurrentie van andere factoren.

Bij een goede SEO-strategie draait het steeds meer om het optimaliseren van de content van de website, de technologie achter de website en de mate waarin je grip hebt op je local SEO.

De eerste plaats op Google is inmiddels lang niet altijd degene met de meeste links

Om dit punt te illustreren neem ik je graag mee naar de uiterst lucratieve en uiterst competitieve markt van de kerstpakketten. Een industrie waar in Nederland vele miljoenen in omgaan.

Op 28 april 2019 vergeleek ik door gebruik te maken van de Link Explorer van MOZ, het aantal inkomende linkjes naar de top 10 websites die op die dag op de eerste pagina van Google weergegeven werden voor de zoekterm Kerstpakketten.

Dit zijn de aantallen links die de nummers 1 tot en met 10 tot op die dag hadden verkregen, uitgedrukt per duizend (K).

nr. 1.  1,6 K afkomstig van 290 verschillende sites
nr. 2. 37,7 K afkomstig van 568 verschillende sites
nr. 3. 16,5 K afkomstig van 642 verschillende sites
nr. 4. 11,8 K afkomstig van 479 verschillende sites
nr. 5. 21,7 K afkomstig van 488 verschillende sites
nr. 6. 0,824 K afkomstig van 267 verschillende sites
nr. 7. 0,731 K afkomstig van 167 verschillende sites
nr. 8. 130,4 K afkomstig van 166 verschillende sites
nr. 9. 19,4 K afkomstig van 549 verschillende sites
nr. 10. 18,4 K afkomstig van 351 verschillende sites

Wanneer het aantal verwijzende linkjes de allesbepalende factor zou zijn, dan zou de volgorde van de nummers 1 tot en met 10 er heel anders uit hebben gezien.

De nummer 8 op de pagina zou op basis van het aantal inkomende linkjes riant op plaats 1 van Google moeten staan. Maar dat is niet zo.

De nummer 1 positie wordt ingenomen door een website die veruit het minste aantal verwijzende linkjes heeft van de top 5 getoonde websites.

Relatief weinig inkomende links

Wat verder opvalt in deze lijst zijn de websites op plaats 6 en 7. Ze hebben vergeleken met de andere acht websites relatief weinig inkomende links.

De website van plaats 7 heeft het minste aantal linkjes en ook nog eens komend vanaf het minst aantal verschillende websites. Toch geeft Google de voorkeur aan nummer 7 boven nummer 8 die met ruim 130.400 links echt een enorm aantal inkomende links heeft.

Om hoger in Google te komen hoeven de meeste ondernemers achter deze websites in de top 10 niet de oplossing te zoeken in linkbuilding. Dat zou echt onzinnig zijn.

Heeft linkbuilding nog wel zin in 2019?

Absoluut. Wanneer Google twee gelijkwaardige websites krijgt voorgeschoteld qua inhoud en technische optimalisatie, dan zal de website met de beste linkstructuur hoogstwaarschijnlijk beter scoren in Google.

De kans dat twee websites qua inhoud en optimalisatie echter gelijkwaardig zijn, is klein. Zet dus niet al uw kaarten op linkbuilding.

Een goede website voor ondernemers heeft zeker een aantal verwijzende linkjes nodig. Het juiste aantal hangt af van de online concurrentie en de kwaliteit van de verschillende websites.

Mobiele versie afsluiten