Site pictogram Keaton Online Marketing

Local Social Media. Wat is het en hoe gebruik je het effectief?

Local Social Media

Wat is Local Social Media?

Local social media is het door bedrijven inzetten van social media gericht op het bereiken van mensen uit uw eigen verzorgingsregio.

Het doel van local social media is om mensen zodanig bij een bedrijf te betrekken dat wanneer zij iets nodig hebben, zij ook daadwerkelijk bij dat bedrijf tot een aanschaf over zullen gaan.

Naast het wervende element biedt local social media ook de mogelijkheid om online beter gevonden te worden.

SoLoMo

Kent u de term SoLoMo? De term kwam in 2012 in de mode en staat voor Social Local Mobile. Met de alsmaar groeiende toepassingsmogelijkheden van de smartphone en de verbeterde connectie met het internet, is het steeds makkelijker om waar we ook zijn, online in contact te zijn met onze vrienden en informatie te vergaren over de fysieke wereld om ons heen.

De term SoLoMo heeft nooit een grote naamsbekendheid weten te krijgen in Nederland. De impact van de technologie die zich achter deze term verschuilt, is echter tot in alle uithoeken van onze samenleving merkbaar.

Een onderneming met een vaste locatie of een bepaald servicegebied kan zich niet langer afzijdig houden van local-marketingstrategieën, zonder klanten kwijt te raken aan directe concurrenten in de regio.

Local Social Media

Of het nu Facebook, Instagram of Google is, al deze bedrijven zijn zich ervan bewust dat wanneer zij willen blijven groeien, zij lokale bedrijven nog meer moeten betrekken bij hun platform. Om dat doel te kunnen bereiken voegen zij steeds meer lokaal georiënteerde elementen toe.

Het verschil tussen local social media en social media zit hem in het optimaliseren van het lokale element. Voor een groot merk als Apple, Nike of Coca-Cola is het niet eenvoudig om een lokaal gerichte socialmediacampagne op te zetten.

Door hun enorme naamsbekendheid en het tot hun beschikking hebben van enorme marketingbudgetten, is dat ook helemaal niet nodig.

Voor de lokale Apple dealer, de hipste sportschoenenzaak of de meest veelzijdige glashandel in de regio, is dat echter weer een heel ander verhaal.

Lokale ondernemers kunnen zich in hun regio sterk onderscheiden van hun directe concurrenten, door het slim inzetten van local social media en local SEO. Dat lijkt misschien moeilijker dan dat het daadwerkelijk is.

Hoe gebruik je Local Social Media effectief?

Wat veel ondernemers vergeten bij local social media is dat social media begint bij de klant. Wanneer blijkt dat uw klanten vooral actief zijn op Instagram of Pinterest en u zelf heel actief bent op uw Facebookpagina, dan is de kans op zakelijk succes gering.

Om te voorkomen dat uw concurrenten uw bedrijfsnaam kapen, is het verstandig om op alle socialmediaplatforms uw eigen bedrijfsnaam te claimen. Nadat u dat gedaan heeft, vult u bij de profielgegevens direct overal dezelfde naam, adres, telefoonnummer en website in. Dat komt uw local SEO ten goede. Uw bedrijf wordt online beter vindbaar.

Maar dat betekent niet dat u op al die geclaimde socialmediaplatforms ook actief hoeft te zijn.

Vraag eerst aan uw klanten op welk socialmediaplatform zij het meest actief zijn. Wanneer uit uw onderzoek duidelijke winnaars naar voren komen, ga dan juist daar aan de slag. Op die manier haalt u het hoogste rendement uit uw inspanningen.

Local social media is geen advertentiekanaal

Helaas zijn er nog veel te veel ondernemers die hun socialmediakanaal gebruiken als een distributiekanaal voor hun advertenties. Wanneer je diezelfde ondernemers vraagt of zij een Facebookpagina volgen waar alleen maar aanbiedingen en advertenties op voorbij komen, dan hoor je maar zelden ja.

Hoe vreemd is het dan om te zien dat ze op hun eigen Facebookpagina dat zelf wel blijven doen. Het gevolg is dat niemand meer in interactie gaat met de berichten en het succes als sneeuw voor de zon verdwijnt. En dan maar klagen dat al die social media niets oplevert.

Persoonlijk en lokaal

De kracht van local social media zit hem in de mogelijkheid om je klanten veel persoonlijker te benaderen. Voor een onderneming die zijn klanten lokaal of regionaal bedient, is het veel makkelijker om het bedrijf een persoonlijk gezicht te geven.

Maak daar dan ook gebruik van. Geef in uw berichten uw klanten inzicht in wie de mensen zijn achter het bedrijf. Laat zien wat er zich allemaal afspeelt achter de schermen.

Laat ook niet na om in te spelen op leuke gebeurtenissen, evenementen of activiteiten in uw omgeving. Daarmee kunt u de band versterken met de mensen in en om uw regio.

Vergroot uw vindbaarheid door local social media

Je staat er niet zo snel bij stil, maar we maken met elkaar steeds meer gebruik van social media om aan informatie te komen. U zult zelf vast ook weleens in het zoekvenster van uw favoriete socialmediaplatform op zoek zijn gegaan naar informatie. Maar wat nu als uw bedrijf daar helemaal niet te vinden is? Staat u toe, dat uw concurrent dan de order binnenhaalt?

Wederom een reden om ervoor te zorgen dat uw bedrijf goed vermeld wordt in de meest voor de hand liggende social media. Daar kunt u uw lokale vindbaarheid direct mee verbeteren.

Bovendien geeft Google regelmatig socialmediaprofielen weer, als resultaat van zoekopdrachten. Alleen al dat feit zou voldoende reden voor u moeten zijn om uw local social media serieus te nemen.

Uw reputatie staat op het spel

Facebook maakt het zijn gebruikers mogelijk bedrijven een sterrenwaardering te geven op hun bedrijfspagina. Vijf sterren is daarbij het hoogst haalbare. Bovendien kunnen mensen naast het geven van sterren, ook een korte review over uw bedrijf op uw Facebookpagina achterlaten.

Google gebruikt uw Facebookwaardering soms om op uw Google-bedrijfspagina weer te geven. Google wordt verweten dat zij als monopolist te veel haar eigen producten naar voren schuift. Om die kritiek te pareren vertoont Google naast haar eigen reviews en waarderingen, nu ook waarderingen van andere websites.

Opnieuw een goede reden om serieus met uw social media aan de slag te gaan. Begin daar vandaag nog mee.

Mobiele versie afsluiten