Site pictogram Keaton Online Marketing

Google Bedrijfsprofiel voor meerdere locaties

Google Mijn Bedrijf meerdere locaties

Hoe beheer je Google Bedrijfsprofielen voor meerdere locaties?

Het beheren van Google Bedrijfsprofielen voor bedrijven met meerdere locaties gaat vanaf  2022 rechtstreeks in Google zoeken of Google maps. Alleen voor grote ketens is er een speciaal dashboard.

Voor bedrijven met minder dan 50 locaties vindt het, door het komen te vervallen van het Google Mijn Bedrijf dashboard, het Google Bedrijfsprofiel management direct plaatst vanuit Google zoeken of Google maps.

Wat is de beste manier om meerdere locaties aan je website te koppelen?

De beste manier om meerdere Google Bedrijfsprofielen van verschillend locaties aan je website te koppelen is, om de individuele Google bedrijfsprofielen van iedere locatie afzonderlijk te koppelen aan een eigen pagina op jouw bedrijfswebsite.

Helaas hebben organisaties met meerdere locaties veelal maar één pagina waar alle locaties op vermeld worden. Dat lijkt handig, maar Google kan er niet goed mee omgaan.

Het gaat dan ook vaak ten koste van uw lokale vindbaarheid en dat kost je gewoon klanten en extra omzet. Je doet er daarom verstandig aan, om bij meerdere locaties, voor iedere locatie een eigen pagina op je website aan te maken.

Wanneer een bedrijf wel voor alle locaties een eigen pagina heeft aangemaakt, dan houdt dat meestal niet veel meer in, dan een simpele vermelding van de contactgegevens van de betreffende locatie.

Het zou veel beter zijn om daar een locatiepagina van te maken.

Wat zijn locatiepagina’s?

Een locatiepagina is een unieke contactpagina op je website die naast de specifieke adres- en contactgegevens van de locatie, geoptimaliseerd is voor jouw lokale bezoekers en de vindbaarheid in Google.

Wanneer een bezoeker vanuit een van je lokale bedrijfsprofielen doorklikt naar de unieke locatiepagina, dan heb je de mogelijkheid om op die pagina relevante lokale content te tonen.

Je moet daarbij denken aan informatie die specifiek voor die locatie of vestiging geldt. Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan zaken zoals:

Wie werken er op die locatie? Hoe kan je er het gemakkelijkst komen met het openbaar vervoer? Waar kun je het beste parkeren als u met de auto komt? Wat zijn de specifieke openingstijden van deze locatie?

Maar denk ook aan specifieke aanbiedingen of specialiteiten van de mensen die op de locatie aanwezig zijn.

Voorkom in ieder geval dat je locatiepagina’s allemaal een kopie van elkaar worden, met als enig onderscheid verschillende adres- en contactgegevens per locatie.

Je websitebezoekers zullen zich veel eerder aangetrokken voelen tot lokale informatie vanuit hun eigen buurt, dan de algemene informatie die op de rest van uw homepage staat. Het is een stuk persoonlijker.

Local SEO

Met het opbouwen van een mooie locatiepagina vergroot je de relevantie in de ogen van het lokale algoritme van Google. Relevantie is een van de factoren die je wilt verbeteren bij local SEO.

Een uitgebreide locatiepagina met relevante lokale content helpt daarbij.

Mobiele versie afsluiten