Site pictogram Keaton Online Marketing

Google Bedrijfsprofiel Management

Google Bedrijfsprofiel management start

Google Bedrijfsprofiel Management

Wat is Google Bedrijfsprofiel management?

Google Bedrijfsprofiel management is het beheren en optimaliseren van een Google bedrijfsprofiel. Het resultaat is dat het betrokken bedrijf online beter gevonden kan worden in de lokale zoekresultaten en zo zicht krijgt op het maken van meer omzet.

Daarnaast kan een bedrijf via het Google Bedrijfsprofielen, direct communiceren met zijn bestaande en potentiële nieuwe klanten.

Google Bedrijfsprofiel management is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van een succesvolle marketingstrategie. Direct in Google wordt zowel het Google bedrijfsprofiel als de Google Maps vermelding van een onderneming beheerd.

11 redenen om direct met Google Bedrijfsprofiel management aan de slag te gaan

Het Google bedrijfsprofiel is bij veel bedrijven de meest onderbelichte online aanwezigheid die ze in hun portefeuille hebben.

Het komt helaas regelmatig voor dat men niet eens weet dat Google voor het bedrijf een bedrijfsprofiel heeft aangemaakt. Laat staan dat die geoptimaliseerd en beheerd wordt.

Maar of je nu bijvoorbeeld eigenaar bent van een lokale snackbar, een regionaal opererend advocatenkantoor, een groothandel of een internationale winkelketen, er komt een moment dat jouw klanten je Google bedrijfsprofiel bezoeken en raadplegen.

Dan is het wel zo handig dat jouw profiel goed gemanaged wordt en geoptimaliseerd is om je klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.

We geven je hier 11 redenen waarom Google Bedrijfsprofiel management voor jouw onderneming of organisatie belangrijk is.

1. Google is je nieuwe homepage

Het was de Amerikaan Mike Blumenthal die in het voorjaar van 2017 voor het eerst sprak over ‘Google as the new homepage’.

Niet dat de homepage van je eigen website er niet meer toe doet. Maar gebruikers van Google’s zoekmachine vinden steeds vaker het antwoord op hun zoekvragen direct op de eerste pagina.

De noodzaak om vervolgens door te klikken naar je website neemt hierdoor steeds verder af.


Uit een onderzoek, dat werd geïnitieerd door Spark Toro in samenwerking met Jumpshot, blijkt dat van alle zoekacties die gestart worden in Google, net iets meer dan de helft daarvan niet leidt tot een vervolgklik.

Een heel eenvoudig voorbeeld hiervan is het zoeken van een telefoonnummer van een bedrijf.

Stel je wilt een award uitreiken aan uw meest klantgerichte collega van het jaar. Het moet een bijzondere award worden dus ga je in Google op zoek naar het telefoonnummer van ViveleDon.

Vervolgens zie je zowel apart als in de getoonde Google bedrijfsprofiel, het telefoonnummer in beeld.

Doe je dit op  op een mobiele telefoon, dan hoef je alleen maar op ‘bellen’ te drukken en je maakt direct contact met ViveleDon. Zie je echter op kantoor achter je desktop, dan is de kans groot dat je het telefoonnummer gebruikt dat Google je toont om te bellen.

Ook voor het vinden van openingstijden of het plannen van de te rijden route voor een bezoek heeft Google veelal het juiste antwoord. Daar heb je de website van het desbetreffende bedrijf echt niet meer voor nodig.

In dit licht is Google je nieuwe homepage voor jouw bedrijf.

Dat betekent overigens niet dat je geen eigen website meer nodig heeft. Zeker niet. Maar de rol van jouw website is wel onderhavig aan verandering.

2. Klanten zijn in Google actief op zoek naar informatie

De interesse en de koopbereidheid van de mensen die op zoek zijn in Google naar een bedrijf of producten en diensten zoals die van jou, zijn van een heel andere orde dan van mensen die uw advertenties of socialmediaberichten voorbij zien komen.

Het zijn misschien wel veel minder mensen dan het aantal mensen dat jouw advertenties en berichten te zien krijgen, maar ze zijn al veel verder in het aankoopproces.

Zij zijn immers met een zekere intentie op zoek naar meer informatie. De kans dat zij overgaan tot een transactie is bij deze groep een stuk hoger. Dat maakt ze bijzonder waardevol.

3. Je krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te kunnen maken

Wanneer iemand nog in een voorbereidende fase zit in de zoektocht naar het juiste bedrijf om mee in zee te gaan, dan kunnen kleine details een groot verschil maken. Google Bedrijfsprofiel management kan daarin een belangrijke rol spelen. Ik zal je daarvan een mooi voorbeeld geven.

Hieronder zie je twee vermeldingen van twee advocatenkantoren in Rotterdam in Google Maps.


Bij de eerste vermelding wordt alleen een foto getoond van de straat waar dit kantoor gevestigd is. De openingstijden ontbreken en er is ook geen link naar een website.

Bij het tweede kantoor worden meerdere foto’s weergegeven, alle data kloppen en er is een mogelijkheid om door te klikken naar de website van het desbetreffende kantoor.

We zullen het met elkaar eens zijn dat het tweede kantoor op basis van deze gegevens de beste eerste indruk maakt. De kans dat het tweede kantoor de cliënt eerder binnenhaalt, is dan ook zeer waarschijnlijk te noemen.

Google geeft zelf aan dat uit eigen onderzoek blijkt dat bedrijfsvermeldingen met foto’s, 30% meer telefoontjes krijgen. Het plaatsen van voldoende foto’s zou dus voor iedere ondernemer een onderdeel moeten zijn
van de Google Bedrijfsprofiel managementstrategie.

4. Optimalisatie vergroot de online vindbaarheid van je bedrijf in jouw regio

Een onderdeel van Google Bedrijfsprofiel management is het optimaliseren van jouw vermelding voor het goed vindbaar maken van je bedrijf via het lokale algoritme van Google.

Samen met het optimaliseren van de vindbaarheid van je website, is Google Bedrijfsprofiel een belangrijke bouwsteen voor Local SEO.

Zeker wanneer je bedrijf in de nabijheid zit van veel van jouw directe concurrenten, dan kan de optimalisatie van je Google bedrijfsvermelding en je website het verschil maken of je wel of niet in de lokale zoekresultaten te vinden zult zijn.

Daarbij geldt overigens niet altijd het recht van de grootste, de meest bekende of het bedrijf met het hoogste budget.

5. Iedereen kan jouw informatie aanvullen en wijzigen

De Google bedrijfsprofiel zijn veelal door Google zelf gegenereerd. Dat is gebeurd op basis van alle informatie die zij online over jouw bedrijf hebben kunnen vinden.

Die informatie is aangevuld en gecontroleerd op basis van de informatie die zij verzameld hebben door met een auto voorzien van camera’s door jouw straat te rijden voor Google Maps.

Daarnaast heeft Google een heel leger aan zogenoemde Local Guides. Iedereen kan zich aanmelden als Local Guide en vervolgens alle informatie die op Google aanwezig is aanvullen, veranderen en verbeteren.

Op die manier hoopt Google zijn gebruikers de meest actuele en meest accurate informatie voor te kunnen schotelen. Daar zit echter wel een schaduwkant aan.

De bedrijfsinformatie is heel makkelijk om aan te passen. Zo makkelijk zelfs dat daar misbruik gemaakt van kan worden.

Een klein voorbeeldje.

Hieronder zie je de bedrijfsvermelding van het Stadhuis in Rotterdam.

Nadat je op ‘Bewerking voorstellen’ hebt geklikt, is het een fluitje van een cent om voor te stellen om het stadhuis om te dopen naar een hotel met warmwaterbron, inclusief bijbehorende website.

Nu zal Google natuurlijk niet zomaar deze vermelding wijzigen. Als het goed is, wordt bovendien dit Google bedrijfsprofiel door een ambtenaar gemanaged die in de gaten houdt of er wijzigingen in de vermelding worden aangebracht.

Maar als die ambtenaar er niet is, en de kans daarop is heel groot, dan is het met een beetje handigheid zeker niet onmogelijk om de wijzigingen erdoor te krijgen.

Nu is dit als een grappig voorbeeld bedoeld. Natuurlijk gaan we dat niet echt doen.

Maar wat als het jouw eigen bedrijf is waarvan heel langzaam en heel subtiel alle gegevens worden gewijzigd? Dan is het natuurlijk helemaal niet zo grappig meer.

Een kwaadwillende concurrent zou op deze manier er zomaar met een deel van jouw opdrachten vandoor kunnen gaan. Helaas komt dat, op verschillende manieren, vaker voor dan je nu denkt.

Dan is Google Bedrijfsprofiel bewaking ineens helemaal niet meer zo’n gek idee, toch?

6. Het Google Bedrijfsprofiel is steeds meer een communicatie- en promotiekanaal

Google zet hoog in met Google Bedrijfsprofielen. Er worden constant nieuwe functies en mogelijkheden toegevoegd die per bedrijfscategorie kunnen verschillen.

Bedrijven krijgen van Google de mogelijkheid om te communiceren met hun klanten en hun producten en/of diensten, al dan niet betaald, te promoten.

Het gebruik maken van betaalde advertenties kan zijn plaats hebben in een promotiecampagne, maar daar gaat het in dit artikel verder niet over.

7. Reviews beïnvloeden uw geloofwaardigheid, vindbaarheid en omzet

Wanneer je aan een volle zaal met ondernemers zou vragen om hun hand op te steken wanneer zij bij het zoeken naar een nieuwe leverancier, ook kijken naar de reviews van die leverancier op Google, dan zal waarschijnlijk het overgrote deel van de handen omhooggaan.

Als je vervolgens vraagt wie die reviews serieus neemt, dan zullen nog steeds een groot aantal handen omhooggaan.

Wanneer je daarna vraagt wie voor zijn eigen bedrijf actief met reviews aan de slag is, dan zullen er hoogstwaarschijnlijk nog maar heel erg weinig handen overblijven. Daar zit iets vreemds in.

Reviews spelen immers een belangrijke rol in de manier waarop een bedrijf op ons overkomt.

In Google Bedrijfsprofiel management is het verkrijgen, beheren en reageren op reviews een belangrijk onderdeel. Het reageren op reviews, zowel positief als negatief, laat zien dat je jouw klanten serieus neemt.

Google reviews dragen ook bij in het beter vindbaar maken van je bedrijfsprofiel. In Google Maps kun je zelfs bedrijven in de buurt sorteren op de hoogte van hun ranking. Wanneer je veel reviews ontvangt, is het ook mogelijk om uit die reviews belangrijke performance data van je bedrijf te halen.

8. Promotie van je producten en diensten via Google Bedrijfsprofiel management

In je Google bedrijfsvermelding is het mogelijk om permanent producten, productcategorieën en diensten te promoten. In tegenstelling tot de producten, worden de diensten tot op heden alleen op je mobiel vertoond.

Vanaf de producten en productcategorieën kunnen bezoekers doorklikken naar een productpagina binnen je Google bedrijfsprofiel. Daar aangekomen kunnen de klanten je direct bellen of doorklikken naar je eigen website.

Goed gekozen productfoto’s geven jouw bedrijfsprofiel een professionele uitstraling. Bovendien kunnen ze direct bijdragen aan het verhogen van je omzet.

9. Iedereen kan vragen stellen en antwoorden

De Q&A-sectie in het bedrijfsprofiel is een bijzondere sectie. Deze is namelijk voor iedereen vrij toegankelijk in de zin dat iedereen een vraag kan stellen, maar ook kan beantwoorden.

Dat kan tot hele vreemde situaties leiden waar je als bedrijf echt niet op zit te wachten.

Als voorbeeld kijken we naar het prachtige WTC gebouw in Rotterdam waar 8 vragen gesteld zijn.

De meest prominent in beeld verschijnende vraag op de bedrijfsvermelding van het WTC gebouw is de vraag ‘Is het World Trade Centre koel? De vragensteller heeft die vraag vervolgens ook zelf beantwoord met ‘Ja en er is pizza met ananas’.

De vraag wordt ook nog door iemand anders beantwoord met ‘Wanneer er geen brand is, is het qua temperatuur prima vol te houden.’

Nu zijn dit onschuldige vragen van flauwe grappenmakers, maar helpen doet het niet. Met een paar kleine ingrepen zou deze vraag zeker niet op zo’n prominente plaats terechtgekomen zijn.

Uit het feit dat de overige legitieme vragen niet beantwoord zijn door iemand van het WTC zelf, lijkt het er sterk op dat de Google bedrijfsprofiel niet actief gemanaged wordt.

Mis jij orders?

Regelmatig zie ik Q&A-secties waar mensen vragen stellen die, als ze beantwoord zouden worden door het bedrijf, extra omzet zouden opleveren. Maar de vragen worden maar zelden door de bedrijven zelf beantwoord.

Dat mensen, die wel de moeite nemen om de vragen te beantwoorden, vervolgens de klant naar de concurrent sturen, moeten ze dan maar voor lief nemen. Ook dat zien we gebeuren.

Vooral bij bekende bedrijven en bedrijven met meerdere Google bedrijfsprofiel locaties worden vaker vragen gesteld.

10. Google Posts helpt bij promotie en meer zichtbaarheid

Bedrijven kunnen posts plaatsen die, op dit moment 6 maanden lang, openlijk zichtbaar blijven in de bedrijfsvermelding.

Na die tijd zijn de posts terug te vinden onder de posts of updates tab. Uitzondering op die regel zijn evenementen-posts die zichtbaar blijven zolang het evenement voortduurt.

Posts zijn een perfecte manier om een advertentie voor een product, dienst of evenement in je bedrijfsvermelding te plaatsen. Ook kun je met posts meer informatie verschaffen over actualiteiten die gaande zijn binnen je bedrijf.

Het grote gevaar met Google Posts is dat mensen zich blindstaren op het aantal mensen dat de berichten ziet. Die zijn namelijk veel lager dan bijvoorbeeld op Instagram.

Waar men dan aan voorbijgaat is het feit dat de posts in Google veelal bekeken worden door mensen met een geheel andere koopintentie. Ze zijn actief op zoek. Anders zouden ze jouw bedrijfsvermelding waarschijnlijk niet bekeken hebben.

Daarmee zijn die views heel waardevol.

11. Google Maps is zoveel meer dan alleen een routeplanner

Vanuit je Google Bedrijfsprofiel kunt je ook de gegevens van je Google Maps vermelding aanpassen. Google Maps wordt dagelijks door heel veel mensen gebruikt om te navigeren.

Maar Google heeft grote plannen met Maps. Naast een routeplanner wordt het ook steeds meer een plek waar je nieuwe bedrijven kunt ontdekken. De Google Maps app wordt zo langzamerhand een mix tussen een routeplanner en echte zoekmachine.

Wanneer een bedrijf vervolgens een Google Post plaatst, dan worden die in de Google Maps app vertoond.

Een extra reden voor Google Bedrijfsprofiel management

Google is bijna net zo veranderlijk als het weer. Regelmatig worden er nieuwe functies toegevoegd aan de Google bedrijfsprofielen. Maar kijk er ook niet van op dat diezelfde functies een tijd later weer verplaatst, veranderd of zelfs helemaal verdwenen zijn.

Sommige van die veranderingen kunnen je zichtbaarheid vergroten en andere vragen van jou actie om je bestaande zichtbaarheid te behouden of te verbeteren. Dat is nu eenmaal hoe het is.

Log dus regelmatig in bij uw Google Bedrijfsprofiel en controleer of alles nog 100% in orde is. Mensen kunnen jouw instellingen veranderen, maar Google ook.

Keaton Helpt

Ziet je nu het belang in van Google Bedrijfsprofiel management, maar wil je liever jouw eigen tijd vrijhouden voor zaken waar je echt goed in bent, neem  dan contact met ons op.

We helpen je graag. Ook als jouw bedrijf meerdere locaties heeft.

Mobiele versie afsluiten