Site pictogram Keaton Online Marketing

Google als nieuwe homepage

Google als nieuwe homepage

Google is je nieuwe homepage

Wat betekent Google als nieuwe homepage?

Steeds meer mensen zijn via Google in interactie met je bedrijf zonder dat zij nog door hoeven te klikken naar jouw website. Zij vinden de informatie waar ze naar op zoek zijn direct op de eerste pagina van de zoekresultaten. Daar hebben ze je website helemaal niet meer voor nodig

Daar maken we overigens met z’n allen massaal gebruik van.

Wanneer we voor het eerst naar een nieuw bedrijf toe willen gaan, dan kijken we nog maar zelden op de website van het bedrijf om de juiste routebeschrijving te zoeken.

De kans is veel groter dat we in Google of Google Maps de naam van het bedrijf ingeven en zo de route naar boven halen, inclusief de te verwachten reistijd vanaf ons vertrekpunt.

Zijn we op zoek naar openingstijden van een bedrijf? Dan zoeken we die op in Google. Daar staan ze pontificaal bovenaan de pagina met zoekresultaten. Helemaal los van welk eigen platform dan ook.

Zoek je een telefoonnummer van een bedrijf op je mobiel? Dan kun je vanaf je mobiel gelijk op het juiste telefoonnummer klikken en direct verbinding maken.

Dat doen we allemaal zo. Of je dat nu leuk vindt of niet, Google is in die zin je nieuwe homepage.

Dat wil overigens niet zeggen dat je eigen website er niet meer toe doet. Integendeel zelfs. De plek waar Google alle informatie bijeenbrengt die online te vinden is over uw onderneming, is uw Google bedrijfsprofiel. De informatie op jouw website wordt ook gebruikt om dit profiel op te bouwen.

Je website is echter in veel gevallen niet langer het eerste platform waar mensen met jouw bedrijf in interactie gaan. Dat doen ze al in Google.

Twee keuzes om om te gaan met Google als nieuwe homepage

Keuze 1.
De eerste keuze is je kop in het zand steken en proberen om zo min mogelijk informatie zichtbaar te maken in Google. Misschien wi je zo mensen dwingen om alsnog naar je website door te klikken.

Zelfs als je dat zou lukken, dan nog heb je een mooie kans laten lopen om een professionele eerste indruk te maken en gebruik te maken van de kansen die je geboden worden. Bovendien zullen je directe concurrenten die wel hier actief mee aan de slag gaan, jou wegdrukken uit de zoekresultaten.

Keuze 2.
De tweede keuze is dat je accepteert dat Google je tweede homepage is en dat je de mogelijkheden die daarmee gepaard gaan, in je voordeel laat werken.

Voor heel veel bedrijven is de Google bedrijfsprofiel het belangrijkste onlinekanaal geworden bij het vinden van nieuwe klanten.

In het bedrijfsprofiel zijn niet alleen data en foto’s van jouw bedrijf te vinden, maar ook interacties van mensen. Die interacties kunnen net zo goed voor je gaan werken als mond-tot-mondreclame in de vorm van reviews en vragen op je bedrijfsprofiel.

Het verhaal dat jij met je bedrijf wilt uitdragen, begint voor veel mensen bij jouw Google bedrijfsprofiel. Dan kun je er maar beter voor zorgen dat het eerste hoofdstuk van uw verhaal een positieve indruk achterlaat. Dat zal je omzet zeker ten goede komen.

Hoe maakt je hier optimaal gebruik van?

Nadat u jouw Google bedrijfsprofiel heeft geclaimd, kun je deze gaan optimaliseren en beheren.

Het optimaliseren van jouw bedrijfsprofiel helpt bij het beter online vindbaar worden van je bedrijf. Het is dan ook een belangrijk onderdeel van een effectieve local SEO strategie.

Daarnaast is het verstandig om regelmatig in te loggen zodat je direct kunt reageren op reviews, vragen en voorgestelde veranderingen aan je bedrijfsvermelding.

Door actief met Google Bedrijfsprofiel management aan de slag te gaan, maak je optimaal gebruik van Google als je nieuwe homepage.

Mobiele versie afsluiten