Site pictogram Keaton Online Marketing

Hoe de focus op webdesign 95% van alle websites kansloos maakt

Webdesign

De ondergang van webdesign zoals we dat kennen

Tot 2011 was het vrij eenvoudig om een website hoog in Google te laten verschijnen.

Je liet een webdesignbureau eerst een mooie website maken. Vervolgens stopte je die website vol met zoekwoorden (key words) die betrekking hadden op jouw bedrijf.

Daarna betaalde je een student om op zoveel mogelijk verschillende websites een linkje te plaatsen die naar jouw eigen website verwees. En voilà, je website verscheen als vanuit het niets op Google’s eerste pagina met zoekresultaten. Succes verzekerd!

Google heeft zichzelf tot doel gesteld om voor jou als gebruiker met hun zoekmachine, de allerbeste gegevens te vinden die aansluiten op jouw informatieverzoek. Om dat te kunnen bereiken krijgt het zoekprogramma van Google regelmatig updates. Die updates hebben ervoor gezorgd dat Google steeds nauwkeuriger onze verzoeken voor informatie kan inwilligen.

Google update Panda

Op 23 februari 2011 werd de eerste update gelanceerd die een enorme impact zou hebben op de rangschikking van miljoenen websites. Deze update kreeg de liefkozende naam Panda mee.

Panda maakte het voor het eerst mogelijk om een website te beoordelen op de complete inhoud van die website. Het werd mogelijk om websites met weinig inhoud die meer leken op digitale brochures, te onderscheiden van websites met kwaliteitsinhoud.

Vanaf dat moment kregen websites, met voor de bezoeker interessante inhoud, een hogere plaats in Google dan de minder bedeelde websites. Daarnaast werden websites die vol waren gestopt met een stortvloed aan zoekwoorden, door de Panda-update naar een veel lagere pagina in Google gedegradeerd.

Google update Pinguin

Op 24 april 2012 lanceerde Google de Pinguin-update. Waar Panda vooral keek naar de inhoud van de website, keek Pinguin hoofdzakelijk naar de kwaliteit van de linkjes die vanaf andere websites naar jouw website verwijzen.

Een link vanaf een website van een derde die doorverwijst naar jouw eigen website, kun je zien als een soort motie van goedkeuring. Voor de eerste Pinguin-update kreeg elke link dezelfde waarde toebedeeld. Een link afkomstig van bijvoorbeeld de nieuwswebsite van de NOS kreeg tot de Pinguin-update bij het beoordelen dezelfde waarde als die van de lokale voetbalclub.

Door Pinguin is daar veel in veranderd. De link naar jouw website vanaf de NOS, telt bij de ranking van jouw website in Google nu veel zwaarder mee, dan het linkje vanaf de website van de lokale voetbalvereniging. Google kijkt nu veel meer naar de kwaliteit van de linkjes die naar jouw website verwijzen dan naar het totale aantal linkjes.

Even snel scoren in Google?

Wanneer je de volgende keer een e-mail of telefoontje ontvangt van een bedrijf dat belooft om jouw website in no-time op de eerste pagina van Google te krijgen, dan verkopen zij niet meer dan een groot aantal linkjes van meestal lage kwaliteit. Dat kan heel aanlokkelijk lijken en op de korte termijn misschien tijdelijk nog werken ook, maar het is zeker geen duurzame langetermijnstrategie.

Dat wil overigens niet zeggen dat linkjes die verwijzen naar jouw website helemaal niet belangrijk zijn. Integendeel. Linkjes zijn nog steeds een belangrijk onderdeel bij het goed laten scoren van je website in Google.

Maar om problemen bij de volgende update van Pinguïn te voorkomen, doe je er goed aan om bij het verzamelen van linkjes naar je website goed na te denken over de kwaliteit en relevantie van die linkjes.

Mooi webdesign of niet, Panda en Pinguin maken samen korte metten met slechte inhoud en twijfelachtige lintpraktijken.

Hummingbird

Met Hummingbird lanceerde Google in 2013 niet zozeer een update, maar vooral een compleet nieuw geprogrammeerd zoekprogramma. Door Hummingbird werden maar liefst 90 procent van alle zoekresultaten door elkaar geschud.

Hummingbird maakte het mogelijk om niet alleen een gehele website te kunnen lezen, maar ook nog eens inhoudelijk te begrijpen waar de website over gaat. Hummingbird kijkt naar de context en tekstuele relevantie van de inhoud van de website. Je kan gerust zeggen dat Hummingbird een stap is in de richting van kunstmatige intelligentie.

Bij het beoordelen van websites werd door Google steeds meer belang gehecht aan de kwaliteit van de inhoud van deze websites. Dit leidde er mede toe dat contentmarketing bij het bouwen van een goed presterende website in Google een nog grotere rol is gaan spelen.

Ook voor Hummingbird speelt webdesign geen enkele rol.

Google update Pigeon

Op 24 juli 2014 lanceerde Google de Pigeon-update. Pigeon zorgt ervoor dat de gebruikers van Google die op zoek zijn naar bedrijven en dienstverlening in de buurt, accurate lokale informatie te zien krijgen.

Veel bedrijven zijn voor het verkrijgen van nieuwe klanten hoofdzakelijk afhankelijk van mensen die in de regio wonen of die de regio bezoeken. Door de Pigeon-update is voor die bedrijven een goede localmarketingstrategie rondom hun website noodzakelijk geworden. Zeker wanneer je online de strijd met je lokale concurrenten wilt winnen.

Google Mobile update

In 2015 kreeg Google voor het eerst meer zoekacties te verwerken die werden gestart op een mobiel apparaat dan op een desktop of laptop. In de komende jaren zal het aantal zoekacties op mobiele apparaten alleen maar toenemen.

Google beoordeelt websites mede op gebruiksvriendelijkheid bij gebruik van een smartphone.

Om een website goed weer te geven op een smartphone is het vooral van belang dat de website snel laadt en makkelijk leesbaar is. Een website waar je met je duim en je wijsvinger het beeld van moet vergroten is echt niet meer van deze tijd.

Om een website snel te laten laden, worden de grafische elementen tot een minimum teruggebracht. Webdesign speelt daardoor in het alsmaar mobieler wordende, online landschap, een steeds kleinere rol ten faveure van snelheid en gebruiksgemak.

Daarnaast zijn in 2016 de eerste stappen genomen naar twee versies van de Google zoekmachine. Een mobiele versie en een niet-mobiele versie. Je moet er niet van opkijken dat de resultaten die je via Google vindt op je smartphone, er voor dezelfde zoekterm op je laptop heel anders uit kunnen zien.

Google heerst

Laten we eerlijk zijn. Google is in Nederland de allesbepalende factor als het gaat om online gevonden te worden – of niet – van jouw website door je (potentiële-) klanten. Een website die hoog scoort in Google zou voor elke serieuze ondernemer het hoogst haalbare moeten zijn.

Nu is hoog scoren in Google veelal niet iets wat je zomaar even doet. Voor sommige zoektermen is de concurrentie om een plek op de eerste pagina van Google zo hevig, dat je al snel moet overschakelen op slimme alternatieven.

Een goede website is meer dan alleen uiterlijk

Helaas gaan de gesprekken bij het aanschaffen van een nieuwe website zelden over vindbaarheid en het bedienen van de bezoeker. De discussie stopt meestal na bespreken van het uiterlijk en de prijs. Makkelijk voor de ontwerper, maar funest voor de ondernemer. Daar moet nu echt eens verandering in komen.

Bij het optimaliseren van een website spelen naast SEO, vaardigheden als sales en marketing een steeds grotere rol. Het zo goed mogelijk bedienen van je klanten op je website blijkt verrassend veel voordelen te hebben bij het optimaliseren van je website voor Google. Sales en marketing zijn vaardigheden die bij veel websitebouwers helaas veelal ontbreken.

Wanneer een grafische vormgever voor jou een prachtige website in elkaar kan zetten, maar weinig ervaring heeft met het optimaliseren van je website voor Google (SEO), dan mag je ook niet verwachten dat Google veel aandacht aan jouw website zal besteden.

En begrijp me niet verkeerd, het is fijn om een mooie website te hebben. Maar zakelijk gezien heb ik toch liever een website die goed rendeert dan een prachtige website die geen hond weet te vinden of die niemand weet te boeien. Is de website van Bol.com nu echt een mooie website? Effectief is hij in ieder geval wel.

Doe jezelf een plezier en kijk verder dan alleen maar het webdesign van je website.

Schappelijk prijsje

Tijdens het schrijven van dit artikel kreeg ik heel toepasselijk een aanvraag voor het maken van een website voor een ‘schappelijk prijsje’. Voor veel mensen is de prijs van een website de enige onderscheidende eigenschap.

Dat is natuurlijk ook heel begrijpelijk. Wanneer niemand aan je uitlegt waarom de ene website de andere niet is dan blijven alleen het webdesign en de prijs over. Wat zou er nog meer zijn, toch?

Ik hoop echter dat je na het lezen van dit artikel nu veel beter begrijpt dat een goedkope website met een prachtig webdesign heel wat duurder kan uitvallen dan een website met een wat hoger prijskaartje. Mits die website in alle opzichten voldoet aan de eisen die jouw klanten en Google stellen aan een goede website.

Jij hebt toch liever ook een website die wat duurder is dan een mooie en goedkope website die niet verder komt dan een digitale folder? Van digitale folders slingeren er immers al meer dan genoeg rond in de donkere gaten van het internet. Laat jouw website daar alsjeblieft niet naast komen te liggen.

Mobiele versie afsluiten