Site pictogram Keaton Online Marketing

Lokaal beter gevonden worden in Google – Kapsalon Schretzmeijer.

Kapsalon Scretzmeijer
Kapsalon Schretzmeijer – De gezelligste kapper van Schiedam

Kapsalon Schretzmeijer – De gezelligste kapper van Schiedam

De kapsalon van Alex Schretzmeijer in Schiedam is nog steeds een ouderwetse volkskapper.

Verwachter er geen strak en flitsend interieur maar wel een gezellig praatje en een lekkere bak koffie. Gelachen wordt er ook bijzonder veel.

Net als zo veel ondernemers is Alex druk met het helpen van klanten en het draaiend houden van zijn bedrijf. Er blijft dan ook niet veel tijd over om zich te verdiepen in de vele mogelijkheden die online marketing met zich meebrengen.

Alex was zich er wel van bewust dat hij voor de Kapsalon iets op het internet moest gaan doen maar had geen idee waar te beginnen. Hij was niet van plan om een professionele website te laten bouwen.

Lokale  marketing abonnement.
Alex koos voor ons ‘lokale online marketing abonnement’ en gaf ons de opdracht mee om Kapsalon Schretzmeijer beter zichtbaar te maken in de regio Schiedam.

Na een eerste analyse bleek dat Kapsalon Schretzmeijer zelf wel te vinden was, maar dat er maar weinig mensen via Google de naam “Kapsalon Schretzmeijer” zochten.

Op zich is dat geen probleem. Bestaande klanten kennen uw bedrijfsnaam en weten vaak al lang waar u te vinden bent en wat u voor hen kunt betekenen. Het enige wat zij wellicht willen weten wanneer ze direct uw bedrijfsnaam opgeven aan Google, zijn de openingstijden van uw bedrijf of een telefoonnummer om u te kunnen bereiken.

Maar mensen die op zoek zijn naar een kapper in de buurt die nieuw in de regio zijn of van kapper willen veranderen kennen de bedrijfsnaam hoogstwaarschijnlijk helemaal niet.

Zij gaan naar Google en zoeken op ‘kapper’ en ‘kapsalon’, al dan niet met de toevoeging van de naam van de plaats of regio. In dit geval dus “kapper Schiedam”. Juist daar was Kapsalon Schretzmeijer vrijwel onzichtbaar in Google.

Google+ lokaal 
Als belangrijkste speerpunt beheren en optimaliseren wij voor Kapsalon Schretzmeijer de Google+ lokaal pagina en de Google places vermelding. In de nabije toekomst zullen die gezien de plannen van Google met Google+ zeker in elkaar schuiven, maar zolang dat nog niet zo is beheren en optimaliseren we beide.

Update:Dat is nu het huidige Google Bedrijfsprofiel.

Periode: 01/01/2013 – 22/07/2013

Zoals u hierboven kunt zien in de lokale zoek resultaten van Google, werd Kapsalon Schretzmeijer wanneer mensen in Schiedam bij de zoekterm ‘kapsalon’ intypte, in bijna zeven maanden maar vijftien keer getoond en tien keer wanneer ‘kapper’ werd ingetypt. Dat is niet veel gezien het feit dat er volgens de gegevens van Google zes tot zeven keer meer op ‘kapper’ en ‘kapsalon’ in Schiedam wordt gezocht.

Voor alle zoekwoorden bij elkaar werd de kapsalon in zeven maanden tijd 106 keer getoond via de lokale zoekmachine van google.

Op 23 juli van dit jaar kregen we de opdracht en zijn direct voor Alex aan de slag gegaan.

Het resultaat was vrijwel direct zichtbaar en meetbaar.
In de volgende grafiek ziet u de resultaten gemeten vanaf 1 januari tot 28 september 2013.

Periode: 01/01/2013 – 28/09/2013

Het zal direct duidelijk zijn dat de enorme piek 23 juli aangeeft. De dag waarop wij voor het eerst aan de slag gingen. De vlakke streep na die enorme piek is de periode waarin wij moesten wachten op de verificatie vanuit Google en het betalen van onze factuur.

Nadat die periode vlotjes was afgerond konden wij verder met ons werk en werden de gevolgen van onze acties snel duidelijk.

In de ruim twee maanden nadat wij begonnen zijn met de beheer en optimalisatie van de verschillende accounts zijn het aantal weergaven van Kapsalon Schretzmeijer in de lokale zoekresultaten behoorlijk toegenomen.

Met aftrek van een flink aantal weergaven die wij tijdens het testen zelf hebben veroorzaakt is het aantal weergaven van de kapsalon aan potentiële klanten met ruim 300% gestegen binnen twee maanden!

Ook het aantal acties dat mensen hebben ondernomen is enorm toegenomen. Mensen zagen niet alleen de vermelding maar klikte ook door om meer te weten te komen over de kapsalon. Voordat wij met onze optimalisatie aan de slag gingen gebeurde dat nooit.

Daar vrijwel alle informatie die nieuwe klanten willen weten in de bedrijfsvermelding worden getoond, heeft niemand de behoefte om door te klikken naar de website. De website heeft ook geen prioriteit voor Alex en zit ook niet standaard in het “Lokale online marketing abonnement”.

Local based services.
Naast onze inspanningen binnen Google, meldde we de kapsalon ook aan bij een aantal ‘local based services’ zodat zijn klanten met een smartphone ter plaatse zich konden aanmelden en hun ervaringen konden delen met hun vrienden. Wij beheren en onderhouden ook deze services.

Om Alex meer binding met zijn bestaande klanten te kunnen houden startte we al eerder met een Facebook pagina. Wij verzorgen de opmaak en het beheer zodat Alex alleen nog maar hoeft te zorgen voor leuke berichtjes op zijn Facebook pagina.

Misschien zijn de eerder getoonde aantallen zoekresultaten voor u niet zo indrukwekkend.

Vergeet niet dat we het hier hebben over zeer specifieke lokale zoektermen. Achter die zoektermen zitten wel mensen die actief op zoek zijn om geld uit te geven aan een nieuw kapsel. En een groei van 300% blijft indrukwekkend.

Voor een kapper maakt een paar nieuwe klanten per week of zelfs per maand een groot verschil op zijn inkomen. Nu, en wanneer de klant naar volle tevredenheid wordt geknipt door Alex, ook voor de lange termijn.

Uiteindelijk gaat het erom of er meer nieuwe klanten door de deur binnenkomen. Bij de Kapsalon gebeurt dat in ieder geval.

Kapsalon Schretzmeijer is een mooi voorbeeld van hoe local marketing uw online zichtbaarheid drastisch kan verbeteren.

Update 2015 : Begin 2015 hebben we het lokale online marketing abonnement een nieuwe en kortere naam gegeven. Het local marketing start pakket.

Mobiele versie afsluiten