Site pictogram Keaton Online Marketing

Contentmarketing in Nederland is ouder dan je denkt

Oudste contentmarketing in Nederland

Hoe lang bestaat contentmarketing al in Nederland?


Het was een tweet van de Nederlandse contentmarketingspecialist Cor Hospes, die mij naar de boekenkast deed rennen.

Ik had toch zeker kookboeken in mijn boekenkast staan die veel ouder waren dan 1950? Nu is het verschijnen van een kookboek niet altijd het resultaat van de inspanningen van een contentmarketingbureau, maar volgens mij waren deze boeken in mijn kast dat wel degelijk.

Eerst even checken met Cor voor de zekerheid. Ik mag Cor zeggen, omdat ik bij hem een contentmarketingcursus heb gevolgd en we beiden van koken houden, oké?

“Ja,” zegt Cor, “een kookboek kan ook contentmarketing zijn.”

In mijn introductie over contentmarketing hier op de site, had ik een aantal jaren geleden al het Electro Kookboek uit 1933 aangehaald, als het eerste voorbeeld van contentmarketing in Nederland.

Dat werd uitgegeven door het Centrale Bureau der Vereeniging van Directeuren van Elektriciteitsbedrijven. Het doel van het kookboek was om de Nederlandse huisvrouw bekend te maken met het gebruik van het elektrische fornuis.

In dat licht kunnen we gerust stellen, dat het Centrale Bureau der Vereeniging van Directeuren van Elektriciteitsbedrijven, ja zo schreef men dat toen, een voorloper was van het Zuivelbureau.

Maar ik had later toch nog een ouder voorbeeld gevonden?

Ik ren naar boven en in eerste instantie kan ik het kleine boekje niet terugvinden. Ik had het toch tussen al mijn contentmarketingboeken gezet? Net op het moment dat ik het wil opgeven, vind ik hem alsnog.

Is het Delftsche Slaolie kookboek de start van contentmarketing in Nederland?

Veilig ingepakt in een doorzichtige envelop: het kleine kookboekje van de Delftsche Slaolie.

Het kleine, gele kookboekje leert de ‘huismoeder’ hoe ze met slaolie veel meer kan doen dan alleen de olie over de sla sprenkelen.

Het boekje is, gezien de citaten die verwijzen naar 1913, uitgegeven in 1913/1914 door de Oliefabrieken Calvé-Delft. De recepten zijn voor een groot deel voortgekomen uit ideeën van hun eigen kok.

Maar er zijn ook enkele tips en recepten in het dunne boekje verwerkt, die de Oliefabrieken binnenkreeg naar aanleiding van hun kookdemonstraties in den lande.

Het is zeker contentmarketing, maar kunnen we nu ook met zekerheid vaststellen dat Oliefabrieken Calvé-Delft het eerste contentmarketingbureau in Nederland had?

Wie het met zekerheid weet, mag het zeggen.

Een ding is vrij zeker: het Zuivelbureau was het zeker niet.

Mobiele versie afsluiten