Site pictogram Keaton Online Marketing

5 social media succesfactoren

Effectieve social media bestaat uit sterke content en boeiende verhalen.

Social media heeft iedereen de mogelijkheid gegeven om gehoord te worden.

Meer dan een miljard mensen zijn via de verschillende social-mediaplatforms met elkaar verbonden en met elkaar aan het communiceren. Het gevolg is een enorme waterval aan berichten, foto’s en filmpjes.

In die bruisende en kolkende massa is het voor bedrijven niet eenvoudig om gehoord en gezien te worden.

Om toch een beetje op te vallen zetten bedrijven vaak hun contentkraan helemaal open en bestoken zij hun volgers met nog meer berichten. Helaas gaat gaat dat vaak ten koste van de kwaliteit. Het gevolg is een enorme brei aan oninteressante berichten waar niemand op zit te wachten.

Andere ondernemers beginnen eerst heel enthousiast aan hun social-mediaavontuur, maar hebben niet het geduld om een publiek op te bouwen en dat publiek voldoende informatie te geven om het bedrijf te leren kennen.

Wanneer de gewenste resultaten vervolgens uitblijven of in de ogen van de ondernemer niet snel genoeg komen, worden de gebruikte social-mediakanalen verlaten en wordt er al snel gezegd: ‘social media werkt niet’.

Het is niet zo dat social media niet werkt, maar veel bedrijven gaan er helemaal verkeerd mee om. Daarom geven wij u hier vijf succesformules die u op weg helpen naar meer succes met uw social-media activiteiten.

5 social media succesfactoren.

Het succes van uw social media hangt af van een aantal factoren.

1. Focus op de kwaliteit van uw volgers en niet op het aantal.

Veel ondernemers lopen helemaal warm voor Facebook- of Twitteraccounts met enorme aantallen volgers. Het aantal volgers zegt echter vrijwel niets.

U kunt duizenden volgers hebben, maar wanneer uw volgers geen enkele interactie met uw bedrijf of organisatie aangaan, behalve dan dat ze meedoen aan de zoveelste like-en-winactie, dan kunnen we niet spreken van effectieve social media.

Het succes van uw social media valt of staat bij de betrokkenheid van uw volgers.

U kunt veel beter 100 volgers hebben waarvan er 30 regelmatig reageren op uw berichten, dan 2500 volgers waarvan u nog geen tien mensen in beweging kunt krijgen.

2. Deel alleen content die voor uw klant interessant is.

Veel bedrijven verwarren social media met het versturen van reclame folders of pr berichten via een digitaal kanaal. Veel berichten komen daardoor vaak niet verder dan de aanbieding van de week, de verjaardag of het jubileum van een personeelslid.

Niet echt boeiende informatie die je als volger direct met al je vrienden wilt delen.

Uw social-mediacontent moet er echter op gericht zijn om uw volgers bruikbare informatie in handen te geven, te inspireren of te vermaken. Alleen dan krijgt u betrokken volgers en kunt u succesvol zijn met uw social media.

3. Gebruik foto’s en video’s.

In de enorme hoeveelheid aan informatie en prikkels die mensen per dag te verwerken krijgen, springen plaatjes en bewegende beelden boven alles uit. Dat is in de social media niet anders.

Zeker niet wanneer u zich realiseert dat het overgrote deel aan berichten gelezen wordt op de kleine schermpjes van een smartphone of tablet. Een mooi plaatje valt dan veel eerder op dan een klein en moeilijk leesbaar tekstje.

U kunt zelf ontdekken dat een video op bijvoorbeeld Facebook een veel groter bereik zal hebben dan een bericht met alleen maar tekst. Facebook geeft simpelweg berichten met video’s en foto’s aan veel meer vrienden door dan een bericht met alleen maar tekst.

4. Promoot uw social media kanalen.

Wanneer u van plan bent om serieus met uw social media aan de slag te gaan dan doet u er goed aan om uw social-mediakanaal ook te promoten. Het blijft toch wonderlijk dat bijvoorbeeld vrijwel elke winkelier een Facebookpagina in gebruik heeft, maar dat je daar maar zelden iets van ziet in diezelfde winkel.

Maak geen geheim van uw social-mediakanalen en promoot ze.

5. Wees geduldig.

Het opbouwen van een mooie groep trouwe volgers kost tijd. De mensen moeten u eerst zien te vinden en u moet bewijzen dat uw berichten interessant genoeg zijn om gelezen en gedeeld te worden.

Het winnen van vertrouwen en het opbouwen van een groep trouwe volgers heeft gewoon tijd nodig.

Wanneer u regelmatig uw berichten plaatst en uw volgers weet te boeien met de content die u met hen deelt, dan kan succes niet uitblijven.

Mobiele versie afsluiten